Kedjelängd

Fråga: är kedjor som regel av en och samma längd när man köper dem?

CC säljer ju Sram PC890 som jag funderar på men jag hittar inte längden (länkantalet) någonstans. På 870:an anges 114 länkar, men varken 830, 850 eller 890 har någon siffra så vitt jag kan se.

Jag har en liggis så jag måste liksom veta innan så man kan pussla ihop dem till rätt längd utan att finna sig stående med en halv meter för lite...

Ja, det är en fråga som jag inte har något svar på då jag ännu inte orkat räknat dem, men jag vet att totala kedjelängden är i närheten av 3,8 meter. Det går ju för all del rätt snabbt att kontrollmäta så innan jag handlar så får jag väl sätta mig med en spritpenna eller dylikt.

Har f.ö. en HPV Scorpion fx som jag köpte hösten -08.

Jag tror

att 116 länkar är vanligare. Det är nästan alltid samma antal länkar på kedjor för 6-7-8-eller 9 delade kedjeväxelsystem. Men jag räknar ändå alltid hur många länkar det var på gamla kedjan när jag byter för att få rätt.

Thure

Jag räknade länkarna...

...och det är 277, vilket innebär att jag behöver köpa tre stycken i vilket fall som helst.
Man undrar ifall kedjetillverkarna valt den längden med någon baktanke :cool:.

Fast den är väl anpassad till DFs, antar jag.

Nja, liggcyklar är nog inte vad dom anpassar sig efter, vi har nog lite ovanliga längder på våra kedjor. Men nästa gång har du en bit kvar och behöver bara köpa två kedjor ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg