kedjebyte på slit och slängcykeln?

Det fina vädret medförde att jag fick en oväntad (och mycket tillfällig, solen försvann igen) aktivitetslust och började tvätta cyklar. När jag nu har ögonen i cykelhöjd så att säga inser jag att kedjan på stadscykeln ser väldigt slokande ut. Jag har läst här på forumet olika rekommendationser om kedjebyte (efter ett par hundra mil (mtb) och ännu fler mil (landsväg)). Stadscykeln då? Det är en sjuväxlad (ej utanpåliggande växlar) sex år gammal cykel som rullar några km-mil i veckan. Jag brukar lämna in den var eller varannat år på genomgång (till den lokala gubben i källaren) men han har inte sagt något eller föreslagit byte. Är det dags att rulla dit och be om en ny kedja?

Inte lika kritiskt på cyklar med navväxel

På en cykel med navväxel kan man låta kedjan bli betydligt mer sliten än på en cykel med utanpåliggande växlar. Dels behöver man inte föra kedjan mellan olika kransar, så det gör inte så mycket om den glappar lite i sidled, dels råkar man inte ut för problemet med att kedjan "kuggar över" när man byter till en ny kedja, förutsatt att man monterar den nya kedjan tillräckligt sträckt.
Du får väl ta en titt på kedjan eller fråga "gubben i källaren" vad han tycker. Man ska ju inte vänta tills den går av.
[Ändrat av GunnarH 2002-05-26 kl 19:07]

Är lederna mjuka så

duger den länge till, går lederna trögt, köp en ny! Benrörelserna skall driva cykeln framåt inte producera värme i kedjan, eller däcken....Billigaste från något lågprisvaruhus duger utmärkt på en navväxlad.

Go tur

Johan K

Olja och spänn

Instämmer med föregående tyckare. Lite olja dvs en droppe på varje länk på insidan av kedjan och sedan rentorkning av kedjan med ren trasa bör göras då och då. Spänn kedjan genom att lossa hjulet och dra det bakåt. Kedjan skall inte glappa mer än ett par cm i höjdlled mitt emellan fram och bakdrev. Om kedjan blivit för lång kan du korta den två länkar med en kedjebrytare eller med lite händighet med en spik som du slår ut niten med. Lägg då lämpligen kedjan på en mutter.

Kedjan mår bra av omvårdnad om du ofta kör när det är regnigt eller moddigt eller skitigt på något annat sätt. När kedjan gnäller även när den är smord eller hoppar över kuggar är det dags att byta den. Då kan det ibland vara nödvändigt att byta även drevet bak och mycket sällan även drevet fram.

Sheldon Brown har mycket intressant att läsa om kedjor.
http://www.sheldonbrown.com/chains.html

Thure
[Ändrat av thureb 2002-05-26 kl 21:47]

Tjoho igen!

Kedjan är numera mycket renare än den var förut och insmord efter förmåga. Det där med att korta den känns som utanför horisonten just nu (har skrivit in mig på en mekarkurs hos en händigare kompis i sommar så vi får se vad jag kan åstakomma senare). Jag har på inget vis observerat någon försämring i kedjans funktion, det var mest utseendet som såg lite ledsamt ut. Eftersom jag det senaste året har fått byta del efter del (nåja, dynamo, bromsvajer, sadel, baklyse, bromsklossar, däck, reflexhållare) som givit upp så var det kanske dags för kedjan. Men efter era råd tror jag att den får vara med ett tag till.(Kan ju ha det som projekt i mekarkursen att korta den och om jag inte lyckas något vidare kan jag handla en ny.)

Tack för tipsen.

Kristina

Kolla kedjeslitaget...

kristina.svensson; sa:
Kedjan är numera mycket renare än den var förut och insmord efter förmåga. Det där med att korta den känns som utanför horisonten just nu...
Kristina

Kuggarna i dreven är utformade för att tillåta en viss förlängning av kedjan utan att ta nämnvärd skada. Detta innebär att man kan klara sig mycket länge utan att byta drev så länge man håller koll på, och vid behov byter, kedjan.

Mät slitaget! Med cykeln på stödet och en aning vikt på trampan så att kedjan är sträckt mäter du avståndet mellan 10 hela länkar(alltså MELLAN 21 leder). På en ny kedja är avståndet 25,4 cm. Är avståndet större än 25,7 bör du byta.

Kortar man kedjan en länk (25mm) för att tillåta slitage så kommer man att förstöra dreven med en betydligt dyrare reparation längre fram som följd.

mvh/Niklas

Håller med ovanstående.

Att korta kedjan verkar helt vrickat. Om man ändå ska bryta den är det lika bra att byta den mot en ny. Kedjor till standardcyklar är inte dyra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg