Kedjan fastnar

Hejsan!

Är ny i MTB- världen och har läst och lärt massor här :)
Men jag har ett problem jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt.
Det är så att ibland när jag växlar ner på framväxeln så "följer kedjan med" vevarmen och fastnar i mellan vevarmen och ramen på cykel=tvärstopp! Det kan hända både när man går från 3:an till 2:an och när man går från 2:an till 1:an.
Det är väl en justering-sak, men vad och hur justerar man det?
Det känns som en tidsfråga innan något går sönder eller jag får en flygtur... :(

Bakväxeln är en Shimano Deore XT och fram är också någon Deore-variant.
 
Du kan ju justera änd lägena det yttre å kanske i ditt fall det inre så inte kedjeföraren på framväxeln går så långt in! Det är dom två små stjärnskruvarna du justerar med!

/Janne
 
Du kan ju justera änd lägena det yttre å kanske i ditt fall det inre så inte kedjeföraren på framväxeln går så långt in! Det är dom två små stjärnskruvarna du justerar med!

/Janne

Tack för svaret! :)
Men det gör man väl bara, om jag förstått det rätt, om man har problem med att kedjan hoppar av. Men det gör den inte. Det verkar som om kedjan blir för slak precis i växlingsögonblicket och då hakar tag i vevarmen och följer med upp. Den växlar ganska snällt förövrigt.
Ska dock korrigera mitt första inlägg. Det är mellan 3:ans kugg och ramen/bakgaffeln den fastnar, inte mellan veven och ramen.
Bifogar en bild så kanske det är lättare att förstå. Där lacken är bortskrapad, precis bakom kuggen, är där kedjan brukar fastna.
 

Bilagor

  • DSC00125_minskad.jpg
    DSC00125_minskad.jpg
    46 KB · Visningar: 1,697
Ok! Kan det vara så att du har för lång kedja? Tycker framdrevet ligger mkt nära ramen på din bild!
På min MTB skulle inte kedjan kunna fastna där! Du har inte tex satt på för stort drev fram!

/Janne
 
Grejen är den att cykeln är bara ca 3veckor gammal (men ganska flitigt använd sedan dess) så allt är original på den. Jag håller med om att det är tajt men kedjan har ju inte där uppe att göra egentligen...
Garantier vet jag inte hur det är med eftersom jag vunnit den i en tävling av en bilfirma :) De kan knappas hjälpa mig med den då de normalt bara jobbar med bilar och det mer är en PR/reklam grej för dem.
 
Det du har råkat ut för kallas chain suck, och är ofta ett tecken på att ngt är slitet. Om din cykel bara är 3 veckor så verkar ju det lite konstigt.
Börja med att kolla längden på kedjan, och fundera sedan på om det är ngt du kan göra för att växla mjukare.

Hjälper inte det så prova med att byta kedja. Olika kedjor är olika benägna att råka ut för detta, och kedjan är den billigaste komponenten att byta.
Ta en titt på kuggkransarna också, du kanske har dängt i en sten eller nåt så att kedjan hänger kvar.
 
Sitter dreven snett?

Jag har ibland samma problem på min cykel och då är det ofta dreven som är sneda. Min cykel är sliten och därför är allt snett men på en ny cykel kan det vara felmonterat...

/Stellan
 
Du kan ju prova spänna "armen" på bakväxeln så det blir lite mer spänning på kedjan så kanske den håller sig lite bättre på "plats"!

/Janne
 
Tack för intressanta svar!

Eftersom cykeln var långt ifrån inställd i växlarna när jag fick den var min första tanke det som Stuvarn skriver; att justera armen på bakväxeln för att på så sätt spänna kedjan. Någon gren eller liknande kanske har fått den att ändra spänningen när jag kört i skogen.
Hur ställer man in den? Det sitter någon skruv på den antar jag... Det är säkert enkelt att se hur man gör bara man tittar på växeln men det är ännu enklare att fråga dem som vet :)

Det mesta var redan monterat från fabrik när jag fick den, men det behöver ju iof inte betyda att det sitter rätt för det :s
Växla mjukare kanske går, ibland iaf. Trampar jag långsamt är det inga problem. Men har jag lite fart på pedalerna så fastnar den, ibland.

Då jag för det mesta är i skogen och cyklar är det ju inte omöjligt att dreven fått en snyting, även om jag tycker jag borde märkt det. Ska ta och granska alla kuggen så de inte blivit böjda. Är det bara att byta isf eller brukar det fungera om man rättar till kuggen?

Tack för alla tips :)
 
En plattång

kan du använda för att försiktigt rätta/rikta tänderna på drevet fram´....FÖRSIKTIGT

Spänna bakre armen......?

Kolla kedjelängden kan ju vara svårt att avgöra.....
Äh, gör så här Lägg kedjan på stora drevet fram och lilla bak...kolla in vinkeln på armen på bakväxeln. Jämför med en annan liknande cykel med kedjan i samma läge !!

Beätta hur det går !!!
 
Kort vevaxel?

Jag undrar om du inte har en alltför kort vevaxel till din vevarm. En längre vevaxel (eller andra vevarmar som passar till den befintliga vevaxeln) borde göra susen. Ett alternativ är att köra med integrerad vevarm/vevlager från t.ex. Shimano.

/Niklas
 
Skitig kedja?

Kan bete sig hur som helst. När tvättade du kedjan senast? Annars tycker jag nog att det lutar åt kedjespänning alt kedjelängd. Fabriksmonterat behöver tyvärr nuförtiden inte ens betyda att allt är med.... För att spänna kedjestäckaren, montera av kedjan, kolla leden så att den kan spänna kedjan, rengöring och smörjning. Om så behövs spänn fjädern ett varv. Kontrillera att kedjeledarna sittr i linje med kedjedreven, samt att trissorna löper lätt och att det inte är skit på dem eller i lagren.
Färsk kedja av rätt längd brukar vara rena undermedicinen.
//J
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg