Beträffande tiderna.
Om vi bortser från helikopter så kan man väl på en dag gå från Nikka till Kitteldalen.
Om man inte åker båten, så är detta en rejäl men fullt möjlig dagsetapp.
Dag två skulle jag utan vidare vika för bara toppbestigningen (Västra leden, för den som inte redan vet att Östra går bra...).
Dag tre får man då gå hem.
Det går åt tre dagar, och är man i bra form klarar man detta utan båtfärd, är man i sämre form kan det nog vara bra att ha en vilodag inlagd, som också innebär att man kan försöka och välja den vädermässigt bättre av två möjliga dagar för toppbestigningen.
Det här vara ungefär planen senast jag var i Keb, med två som inte varit på toppen. De var inte jättemotiverade att gå upp - och när den dagen kom, så var det moln ner till typ 800 m hela dagen, så vi tog sovmorgon och gjorde bara en kortare dagstur istället. Jag var lite skadad i höft och häl sen tidigare och får villigt erkänna att jag tyckte det var skönt att slippa gå upp... Å andra sidan kan man ju också spara lite på krafterna och ta båten - så orkar man nog bättre. Jag har "bra kontorskondis", och nästa gång jag fyller får jag inte längre kalla mig 40+ är jag rädd.