kebnekaise.

Hej.

Hade tänkt att cykla till kebnekaise, bestiga och sen cykla hem.

Är en normaltränad cyklist så själva cyklingen blir nog inga problem men jag undrar hur man ska ta sig upp på berget, gå själv eller bli guidad?

Sen undrar jag om det är någon som vet hur långt det är mellan kebnekaise och västerås?

Utrustningen är jag också lite nyfiken på, vad behöver man förutom cykel prylar?

MVH Andreas.

Utrustning: Grejer för en normal fjälltur eller så kan du ju sova på fjälstationen. och då behöver du nästan inget alls. Själv- Västra leden. Östra leden själv eller med guide, men det har diskuterats till leda, sök i forumen och du skall finna.. V-ås Nikkaloukta är 1228 km. Om du har Mtb kan du nog cykla de sista milen från nikkaloukta till Kebnekaise fjällstation.

Keb

andreasj50; sa:
Hej.

Hade tänkt att cykla till kebnekaise, ... jag undrar hur man ska ta sig upp på berget, gå själv eller bli guidad?

Det beror på vädret. Är det stadigt högtryck med sol är det ganska okomplicerat. Östra leden är "normal" leden, snabbast och dessutom mkt vacker. En annan topp som du lätt kan gå upp på är Kaskasatjåkko vid Tarfalla.

Vid dåligt väder bör du inte gå ensam om du inte är fjällvan.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tony5811 Cykling Skellefteå-Kebnekaise-Nordkap t.o.r 2006 Långcykling 3
lgniklas Mot Kebnekaise! Långcykling 6
Luffarn Crescent Kebnekaise Långcykling 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg