KEBNEKAISE TOPPTURER

så.. efter att ha sökt rätt mycket bland forumet så har jag inte hittat något som tillfredställt mig direkt mycket,så kanske dags att få något nu?
har planerat att dra mig upp till kebnekaise i slutet av augusti och göra så många toppturer som möjligt uppåt,finns ex antal olika leder östra västra osv..
har hittat en hel del om östra och västa leden,men vill dock veta lite mer om den norra och södra leden...
hoppas endast på seriösa svar,så ni som har lite koll kan ju skriva ner så mycket ni kan komma på,tar ävewn tacksamt emot litteratur tips!

//max

maxen; sa:
har hittat en hel del om östra och västa leden,men vill dock veta lite mer om den norra och södra leden...
hoppas endast på seriösa svar

Du har ju humor i alla fall... :)

Allvarligt, någon "södra leden" känner jag inte till men norrifrån kan man komma via antingen Halspasset, rakt norr om nordtoppen, eller Nygrens led, öster om nordtoppen. Som jag fattar det kräver de lite enkel (rätta mig om jag har fel, någon) klättring.

Annars är Tuolpagorni rätt given som topptur... Finns massor av andra möjligheter också förstås.

/P

maxen; sa:
så.. efter att ha sökt rätt mycket bland forumet så har jag inte hittat något som tillfredställt mig direkt mycket,så kanske dags att få något nu?
har planerat att dra mig upp till kebnekaise i slutet av augusti och göra så många toppturer som möjligt uppåt,finns ex antal olika leder östra västra osv..
hoppas endast på seriösa svar,så ni som har lite koll kan ju skriva ner så mycket ni kan komma på,tar ävewn tacksamt emot litteratur tips!

//max

Vet inte om ni kan komma underifrån också, men ovanifrån går. Prata med Kallaxflyg (är det väl) i Nikkaluokta. :)

Väster ifrån genom Singivagge till västra leden, antingen ansluta i Kaffedalen eller uppe vid toppstugorna ungefär.

Peter

Inte enkel

Tinydoh; sa:
Allvarligt, någon "södra leden" känner jag inte till men norrifrån kan man komma via antingen Halspasset, rakt norr om nordtoppen, eller Nygrens led, öster om nordtoppen. Som jag fattar det kräver de lite enkel (rätta mig om jag har fel, någon) klättring.

/P

Hej!

I och för sig har jag inte försökt själv från norr, men nog kan man väl betrakta den leden som svår, om man inte är erfaren klättrare.

Man bör vara inknuten i rep och vara beredd på stegjärnsvandring också. Kamvandringen från Nord- till Sydtoppen går mycket exponerat på snö/is.

Inget för dunungar! :)

Mvh Bert

=)

yeees,ett vettigt svar eller vad ska jag säga,tack bert iaf! hehe..

mitt rep kommer nästa vecka,och mitt andra rep kommer om 2 veckor drygt.

stegjärnen ligger på mitt rum,och likaså med isyxan =)

ska kolla närmare på detta nu ;)

Nygrens led

Gick Nygrens led till Nordtoppen för några år sedan med ytterst liten klättererfarenhet. Dock hade min kompis lite mer erfarenhet. Leden är inte alls svår, rent tekniskt, men ganska så exponerad, så man bör inte ha alltför stora anlag för svindel. Man bör definitivt ha med sig rep och säkringar och såklart veta hur man använder dem, även om man inte behöver nyttja utrutsningen speciellt mycket. Stegjärn och isyxa är också nödvändigt. Efter Nordtoppen går man kammen till Sydtoppen och sen lämpligtvis ned via Östra leden.

Det är definitivt en mycket häftigare upplevelse att ta båda Keb-topparna (kamvandringen) än att bara gå upp och ned på sydtoppen.

Tror att Halspasset är jämförbar i svårighet med Nygrens, eventuellt något lättare.

Nygrens led?

varför just nygrens led? hur fick den det namnet måste jag fråga,va den första som gick upp från nordsidan svensk?

hur som helst,tack så mycket för svaret,ska se om jag kommer någon längre vart nu med mitt planerade...

om du har lust kan du skriva hur den var att gå,just beskriva den och lite sånt,kanske bilder?
//max

Re: Nygrens led

matito; sa:
Tror att Halspasset är jämförbar i svårighet med Nygrens, eventuellt något lättare.

Det beror på förhållandena, men jag skulle nog tycka tvärtom. Halspasset innebär lite mer åt isklättring (Nygrens är snarare några kortare snöfält på sommaren) och den avslutande delen klippklättring är brantare än vad jag mins från Nygrens. Dock är båda dessa leder att ur klättringsperspektiv betrakta som lätta. Allt beror på egen erfarenhet.

Ett uråldrigt litteraturtips är att beställa Svenska Klätterförbundets förare över Kebnekaisefjällen. Det är en uppkopierad bibba med gamla till mycket gamla ledbeskrivningar (och gradering som kanske gällde då) men du hittar en hel del matnyttigt där. Den kostar inte många tior. Hör efter på kansliet med Anita kanske?

Ha det trevligt i Kebne och gör turer efter din förmåga.
/Micke

Nygrens led..

okej,låter ba och mycket intressant,får nog dra iväg ett mail till den där anita eller bara fråga rubnt lite..

har ud själv gått norraleden? eller ni som gjort det,vart utgick ni ifrån?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brasky Toppturer runt Kebnekaise Fjällvandring 8
nidob49 Inga guidade toppturer i Giebmegaisi (Kebnekaise) Fjällvandring 1
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg