Hej! jag och en god vän hade tänkt att bestiga kebnekaise i slutet av februari 2016, jag har hört att det ska vara väldigt hårda förhållanden på vintern, men börjar de tona ner sig tills slutet av feb? vi är iallafall 2 killar på 19 år i bra form med ett sinne för äventyr. Vi hade tänkt att vandra från nikka till fjällstationen och sedan slå upp tält där, ta det lugnt i en dag och sedan försöka att bestiga genom östra leden med guide. Resterande dagar hade vi tänkt att utforska naturen runtom, och sedan såklart vandra tillbaks till nikka och dra sig hemåt.
So, det jag tänkte fråga är nu saker som jag inte riktigt hittar enkelt ute på nätet: 1. Finns guidade turer upp för östra leden i slutet av feb?. 2. är detta helt omöjligt för 2 personer som inte är otroligt fjällvana? 3. tips & trix? 4. Speciell utrustning?.
Jag vet att många säkert kommer att avråda och tycka att det är dumt eller att man ska skaffa mer erfarenhet, men jag har haft släktingar som gjort det utan större erfarenhet som säger att det inte är omöjligt så att försöka blir det nog!
Håll tråden konstruktiv
//William
So, det jag tänkte fråga är nu saker som jag inte riktigt hittar enkelt ute på nätet: 1. Finns guidade turer upp för östra leden i slutet av feb?. 2. är detta helt omöjligt för 2 personer som inte är otroligt fjällvana? 3. tips & trix? 4. Speciell utrustning?.
Jag vet att många säkert kommer att avråda och tycka att det är dumt eller att man ska skaffa mer erfarenhet, men jag har haft släktingar som gjort det utan större erfarenhet som säger att det inte är omöjligt så att försöka blir det nog!
Håll tråden konstruktiv
//William