Kebnekaise/Sarek

Hej,
Vi är ett gäng som planerar att vandra i sommar. Vi är relativt nybörjare.
Vi skulle behöva få lite olika vinklar och för och nackdelar med respektive ställe Kebnekaise/Sarek. Vi kan nämligen inte bestämma oss.
Vilken period man ska vandra på respektive ställe?
Förslag turer i de två områdena, vi tänkte vandra mellan 6-7 dagar.
Vi skulle vilja få in en topptur så några förslag på det kanske.

Angående att bestiga Kebnekaise hur är svårighetsgraden för Sydsidan respektive Nordsidan?
Finns det något speciellt berg i Sarek som är en upplevelse att bestiga?

// Fredrik

Ett kort svar innan läggdags:

Med tanke på er tidsram så rekommenderar jag Keb. 6-7 dagar är väldigt lite för en Sarekvandring eftersom det är 1-2 dagars anmarsch innan man kommer in i de centrala delarna. Väljer ni ändå Sarek skulle en tur kunna gå från Suorva till Pielaslätten och Pierikjaure och sen via Pastavagge ner till Rinim och båt till Sitojaurestugorna. Kungsleden sista biten till Saltoluokta.

Keb är ju mer lättillgängligt på alla sätt och från busshållplatsen i Nikka så är det ju bara frågan om några timmars vandring till fjällstationen.

Båda områdena bjuder på högalpina scenerier, men Sarek präglas av vildmark; Keb snarare av att vara Sveriges alpina centrum och det finns fjällstation, stugor, forskningsstation (Tarfala) m.m. Icke desto mindre väl värt ett besök och särskilt Tarfala är ju en ganska unik plats där man kommer nära Keb-massivets stora ostliga glaciärer och omges av flera 2000-meters toppar.

I Sarek finns inga regelrätta leder, inga stugor, ingen mobiltäckning, väldigt få broar etc, man måste med andra ord vara väl förberedd och kunna bedöma var man kan vada samt ha en grundläggande koll på sin utrustning. Keb är som sagt mer lättillgängligt och torrt.

När det gäller topptur så tror jag du menar sydtoppen och nordtoppen, och ja, det är skillnad. Sydtoppen är lätt att bestiga längs den s k västra leden. För att ta sig till nordtoppen så krävs alpina kunskaper och utrustning då den lättaste vägen är en svindlande kamvandring från sydtoppen. Inget för nybörjare.

Personligen tycker jag bästa tiden är slutet av augusti/början av september, men vädret kan bli lite mer bistert då så är det en förstatur så är första halvan av augusti mer lämplig.

Gör en sökning på forumet. Det är skrivet massor om Sarek och Kebnekaise här. :)

Lycka till

Med tanke på den begränsade tiden och erfarenhetsnivån rekommenderar jag Kebnekaise.

I Sarek har ni statistiskt sett klart sämre väder (tredubbla Kebnekaises regnmängd per år). Samtidigt som en vandring i det området kan vara en otroligt mustig upplevelse, så är där en del att tänka på. Bara gångstigar, inga leder. Det finns generöst med forsar som inte är helt godartade. Ibland kan det kännas som man behöver en machete i björkskogen. Och så vidare.

Jag säger därför: Utgå från Nikkaluokta och gör en Kebnekaisetur. Den görs med fördel i början-mitten av Juli (den värsta vårfloden lagt sig, och myggen inte blivit så aktiva än).

Tänk dock på att Ladtjovagge (dalen som kebnekaises fjällstation/hotell ligger i) är rätt så välbevandrad. Såväl som lederna upp på Kebnekaise. Vill ni undvika för mycket människor och bara suga in naturen i stillhet, skulle ni kunna gå upp på högslätten Tjeuralako istället (stick av på gångstigen norrut två kilometer väst om Nikkaluokta). Därifrån kan ni ta bergen Tarfalatjåkka (och möjligen Kaskasatjåkka - bara 30 meter lägre än Kebnekaise, om ni inte tycker det ser för riskabelt ut). Efter det fortsätta norrut mot Vistas (och kanske Nallo om tid medger), sen tillbaka till Nikkaluokta via vistasdalen igen. Så tror jag era 6-7 vandringsdagar är slut...

Ungefär ovanstående rutt skulle jag gjort i somras men blev sjuk. Mina vänner som kom iväg verkar dock ha haft en god vandring.

Intressant! Finns det någon statistik om det online?

Nu får du inte ta 1/3 som någon skarp siffra, för jag hittar inte källan till det jag påstod själv, men det har med det här att göra:

"Abisko ligger i regnskugga vilket innebär att man har minst nederbörd i Sverige, 300 mm/år. Jämför det med Riksgränsen, fyra mil västerut där man har mest nederbörd i hela Sverige med 1600 mm/år. Anledningen till att Abisko får så lite nederbörd beror på att det är omgivet av fjäll. De regnväder som driver in från Atlanten, avkyls och regnar ifrån sig innan de når Abisko. "

(http://hem.bredband.net/rodnor/Tornetresk.htm)

Riktigt bra regnskugga kanske mest gäller lite längre norrut, med andra ord. Siffror på årsnederbörd jag sett för Sarek ligger runt 1200-1600mm/år.

Intressant! Finns det någon statistik om det online?

Ingen statistik men enligt fjallen.nu så..

Den höga nederbörden i fjällen, särskilt de västra delarna, beror på läget nära Atlanten och att fuktig luft från Atlanten förs in över fjällkedjan. När luften tvingas uppåt av fjällen kyls den ner och släpper sin nederbörd i form av regn eller snö. När luftmassorna västerifrån passerat fjällkedjan har de släppt det mesta av nederbörden över fjällen och området öster om fjällen sägs ligga i "nederbördskugga. Ett klassiskt exempel på detta fenomen är Riksgränsen, med en årsnederbörd på 1000 mm medan Abisko, ca 30 km öster om Riksgränsen, endast får 300 mm.

Sareks högfjäll är faktiskt det nederbördsrikaste området i Sverige med en årsnederbörd på 2000-3000 mm. Öster om fjällkedjan, t ex i Jokkmokk, är nederbörden relativt låg, knappt 500 mm per år.

http://www.fjallen.nu/fakta/klimat.htm

Detta ser man även på denna karta över årsnederbörd:

http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/ned.html

Och åter till frågorna..

http://www.fjallen.nu/ finns en del matnyttig info
http://www.kebnekaise.nu/ har en del info om Kebnefjällen

OT: Kanske bara är inbillning och tillfälligheter, men jag tycker jag har märkt skillnader i nederbörd även inom Sarek, med bättre väder i de södra och östra delarna - Har vandrat i blötväder flera gånger från Padjelantahållet, genom Kuophervagge, Alkavagge och Ruothesvagge med ett blått hål i sikte inne vid Skarja, som vuxit undan för undan. Det skule ju kunna förklaras på samma sätt, men jag vet inte om det funkar på den skalan?

Per

Har för mig att Svante Lundgren i "Vandra i Sarek" och Tore Abrahamssons "Detta är Sarek" förtäljer att västra Sarek är mer regnigt vid västanvindar och det omvända gäller för östliga. Helt vad man kan förvänta sig om man tänker efter, Sareks fjäll reser sig högt både från öster och från väster.

Vad gäller trådstartaren och många andra trådstartare: lita inte endast till forumet, gå till ditt bibiliotek och inhämta information i någon av de böcker som finns om fjällvandring och de svenska fjällen. Först då kan man välja mellan flertalet rekomendationer och färdvägar. 5-7 dagar räcker inte till Sarek men väl Sjöfalls- och Kebnekaise-fjällen och ett otal andra fina mer lättillgängliga områden.

Om väder i Sarek resp. Kebnekaises väder:
Det finns otaliga trådar om Sareks väder. Sarek som helhet verkar vara renigare än Kebnekaise som helhet: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7618&a=21532&l=sv (Nederbörd för Juli-månad )
I centrala Kebnekaise lär skillnaden vara mindre, men resliga fjäll som Storsteinsfjellet etc tar säkert en del nederbörd som hade gjort Kebnekaise blöt eller snöpudrad.

Om man har tre veckor att använda sig av. Är det möjligt att dra ihop en tur där jag vandrar i Sarek för att sedan ta mig till kebnekaise de sista dagarna för att möta upp en vän och bestiga toppen? Kanske inte nödvändigtvis behöver gå hela vägen utan kan nyttja trafiken om det är lämpligt.

Om man har tre veckor att använda sig av. Är det möjligt att dra ihop en tur där jag vandrar i Sarek för att sedan ta mig till kebnekaise de sista dagarna för att möta upp en vän och bestiga toppen? Kanske inte nödvändigtvis behöver gå hela vägen utan kan nyttja trafiken om det är lämpligt.

Snygg bump på en gammal tråd:)
Visst är det fullt möjligt. Enklast är att du lägger ca 1 vecka på att ta dig från Vakkotavare till Nikkaloukta via Kebnekaise som avslutning. Avsätt några dagar i Kebnekaise för att nå toppen om vädret inte medger topptur första dagen. Övriga två veckorna räcker lätt för en bra Sarek tur och möjlighetet att proviantera och äta lite gott i Saltloukta innan du tar bussen de få km till Vakkotavare för turen norrut.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg