I somras var jag ute på en tvåveckors solovandring i Kebnekaisefjällen, och fick se så väldigt mycket mer än förra sommaren. I år lämnade jag nämligen lederna och gick rakt ut i naturen. Rekommenderas starkt! Jag fick uppleva naturen helt i ensamhet (mötte bara en vandrare på etapp 8 och tre på etapp 11) och kunde ändå sova i fjällstugor hela vägen. Och jag gick inte en enda meter på Kungsleden!
Etapp 1: Nikkaluokta-Tarfala raka spåret
Etapp 2: Topptur till Kaskasatjåkka
Etapp 3: Tarfala-Sälka via Kaskasavagge
Etapp 4: Sälka-Hukejaure via dalen norr om Sälkamassivet (den vackraste plats jag varit på!)
Etapp 5: Hukejaure-Tjäktja
Etapp 6: Tjäktja-Alesjaure via bergsryggarna väster om Kungsleden
Etapp 7: Alesjaure-Nallo via Unna Vistasvaggi
Etapp 8: Nallo-Tjäktja
Etapp 9: Tjäktja-Unna Allakas
Etapp 10: Unna Allakas-Kårsavagge raka spåret (obs: mycket besvärligt vad strax nordost om Sjangeli)
Etapp 11: Kårsavagge-Abisko turist via forskningsstationen och förbi Måndalen
De flesta etapperna tog mellan sju och tio timmar. Några är mer krävande än andra, med ganska många höjdmeter och blockterräng. Tog vilodagar efter etapp 4 och 9. Om någon skulle vara intresserad av fler detaljer är det bara att höra av sig.
/ Filip
Etapp 1: Nikkaluokta-Tarfala raka spåret
Etapp 2: Topptur till Kaskasatjåkka
Etapp 3: Tarfala-Sälka via Kaskasavagge
Etapp 4: Sälka-Hukejaure via dalen norr om Sälkamassivet (den vackraste plats jag varit på!)
Etapp 5: Hukejaure-Tjäktja
Etapp 6: Tjäktja-Alesjaure via bergsryggarna väster om Kungsleden
Etapp 7: Alesjaure-Nallo via Unna Vistasvaggi
Etapp 8: Nallo-Tjäktja
Etapp 9: Tjäktja-Unna Allakas
Etapp 10: Unna Allakas-Kårsavagge raka spåret (obs: mycket besvärligt vad strax nordost om Sjangeli)
Etapp 11: Kårsavagge-Abisko turist via forskningsstationen och förbi Måndalen
De flesta etapperna tog mellan sju och tio timmar. Några är mer krävande än andra, med ganska många höjdmeter och blockterräng. Tog vilodagar efter etapp 4 och 9. Om någon skulle vara intresserad av fler detaljer är det bara att höra av sig.
/ Filip