kebnekaise 2012

Har just bokat tåget från sthlm till kiruna! två killar och en hund blir det :)

Känns jätteskönt att äntligen komma igång efter mycket strul. förberedelser med träning och utrustning har pågått sedan 1 april. Vi har investerat i en del ny utrustning för en faslig massa pengar och nu är det bara skor och väskor kvar till hunden samt tält till oss alla tre.

Planen är att vi ska hinna med allt från och med 30 augusti till 2 september, dörr till dörr.
 
ja, det är lite tajt med tid. Vi kör på och ser hur det går...

Har räknat med drygt tio timmar upp och kanske 8 timmar ner, med gott om raster och vila. Så lätt packning som möjligt.

Vi snålar oss lite och hyr bil i kiruna för att ta oss till nikkaluokta :)

Känns som att det kommer bli jättekul, ska ladda kameran! :D
 
Vad är planen för turen, är det att bestiga Kebnekaise inom den tidsramen? Vilken av lederna planerar ni?
 
Jag vet inte om du menade skor till hunden, men det kan vara en bra idé om ni ska upp på Keb. Lösgruset och klättrandet nöter ganska hårt på trampdynorna.

Tänk också på att tåget bara har ett längre stopp i Boden där man hinner ut på en promenad, så rasta ordentligt innan ni kliver på tåget.
 
ja, det är lite tajt med tid. Vi kör på och ser hur det går...

Har räknat med drygt tio timmar upp och kanske 8 timmar ner, med gott om raster och vila. Så lätt packning som möjligt.

Vi snålar oss lite och hyr bil i kiruna för att ta oss till nikkaluokta :)

Känns som att det kommer bli jättekul, ska ladda kameran! :D

10h upp, 8h ner från något läger eller från Nikkaloukta?

Bli inte besvikna om ni inte kommer upp pga väder, det är inte ovanligt att man får vänta några dagar (även om jag har kunnat knata upp utan väntan när jag gjort det)
 
Kom precis på att det finns en möjlighet att jag också är uppe på toppen samma dag som ni. Ska upp med farsan, men kommer i så fall från Durlings led
 
oj nu blev det mycket....

tasskydd till hunden hittade jag på naturkompaniet.

planen är att hyra bil i kiruna och åka till nikkaluokta och sen gå därifrån.

tiden må vara tajt, det och vädret blir avgörande eftersom vi inte går särskilt fort någon av oss.... mer än hunden förstås. tiden är mer avgörande än vädret.

vi har bråkat med sj om att få någon form av tidsplan så jag vet hur jag ska ge hunden mat och när man kan rasta. hur långt är stopet i boden och när kan det tänkas bli om tåget lämnar centralen 1800?

Boka ett toppmöte, kanske? :)
 
Annars går det bussar som passar med tågtiderna till Nikkaloukta.

Mat brukar hundägare lösa på tåget, liten matskål under bordet. Varning dock för SJ ibland placerar hundvagnen näst efter restaurangvagnen så alla som ska dit måste gå genom hundkupén. Ren idioti, hemskt för hundarna, hemskt för hundrädda, osv.

Torsdag till söndag, åker ni då så ni är uppe i Kiruna fredag och lämnar kiruna lördagkväll?
 
Vi åker vid 18 på torsdag så vi är framme på fredag morgon och jag har för mig att vi åker så vi är hemma vid lunch på tisdag.

Vad menar du Kurt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trelleborgare 8.5 dagar i Kebnekaise-området Expeditioner 2
Thunder91 Kebnekaise östra leden solo Expeditioner 7
Mangesuperhero Två skåningar bestiger kebnekaise i harmoni! Expeditioner 3
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
snigeln Ostkammen kebnekaise Expeditioner 0
Pelia Förutsättningar Kebnekaise? Expeditioner 14
Wadup Kebnekaise-"grupp" Expeditioner 12
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
md7dani Butiken vid Kebnekaise Expeditioner 9
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Henke78 kebnekaise tid Expeditioner 4
Henke78 kebnekaise Expeditioner 1
Chapman Kebnekaise Expeditioner 4
KLAGER 7 dagars expedition upp på kebnekaise med rullstol Expeditioner 6
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
amandasol Muztagha ata aug 2012 Expeditioner 2
0032 expeditioner 2012 Expeditioner 8
AlexT Cordillera Blanca, sommar 2012, partner sökes Expeditioner 3
5igge Aconcagua runt dec -2012 / jan-2013 Expeditioner 2
crolon Paddla runt Vänern 2012 Expeditioner 11
virror Aconcagua 2011/2012 Expeditioner 2
Jansson_ Kungsleden 2012 Expeditioner 6
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Expeditioner 44

Liknande trådar