Jag brukar inte rekommendera någon som är oerfaren att gå upp på Keb i november men det kan naturligtvis bli en fin upplevelse men några saker att tänka på..
- november innebär vinterförhållanden och även om det kanske inte kommer vara temperaturer som under smällkallaste vintern så är det inte ovanligt med temperaturer ner mot -20. Dessutom sjunker temperaturen med strax under 1 grad/100 höjdmeter. Med lite vind kan det bli väldigt bistra förhållanden.
- lavinfara. Inte någon stor fara på den sträckningen men undvik de branta snöfälten på den vänstra sidan om jökelbäcken, särskilt om det snöat det senaste dygnet.
- östra är ju en klätterled så man bör ha t ex ferrata-utrustning. Man bör dessutom inte irra omkring för mycket på Björlings glaciär för även om normalvägen är rätt säker så finns sprickområden och bergsschrund.
- korta dagar ger mindre marginaler. Vid väderomslag så kan det bli väldigt svårt att orientera och ett antal personer har irrat ut över stup på keb. Om vädret blir dåligt så måste man vara beredd på att antingen ha kunskapen och självförtroendet att orientera rätt och/eller helt enkelt bivackera. GPS är ju ett fantastiskt hjälpmedel även om man inte helt ska förlita sig på den. Själv skulle jag inte vilja hamna i sitsen att i dålig sikt behöva leta efter utsteget till östra leden..
- utrustningen är ju självklart viktig, men viktigast är att kunna hantera den. Hur är det med kunskapen att sätta upp tält i sämre (blåsigare väderlek), har ni vindsäck och spade? Rätt kläder och vintererfarenheter av att klä sig rätt? m.m m.m.
Jag vill inte måla fan på väggen men jag skulle själv planera en november-kebtur väldigt noga; det är en helt annan sak än en tur i augusti. Har ni förresten tänkt åka skidor från Nikka till fjällstationen?
Lycka till och ta det lugnt om ni ger er ut.
/D