Kebenekaise...

Tja.
Jag och några polare har börjat planera en vandring på "Keb" i sommar, så jag undrar om ni har några tips, saker att tänka på när man planerar och även när man är där. Finns det några extra schyssta leder att gå på.
Sen undrar jag även om någon har nått tips på bra systemkamra för inte allt för fet prislapp. Jag har lånat en polares Canon EOS 300 vilken jag tyckte var okej men hon hade gett drygt 5000 med ett extra objektiv vilket jag tyckte va rätt dyrt.

Hade gott....daniel

Kebnekaise

http://hem.bredband.net/lillbobban

VI gjorde många av turerna 2003 runt Kebnekaise när vi var i "fält" 18 dagar.

VIKTIGT!
Tung packning är mesigt!
Packa lätt att klara sig med lite saker är bättre än vissa som skryter om 30 kg packningar för en vecka eller liknande.
Jag hade 25 kg (inklusive tält) och alla mat för 18 dagar. Det är mer lämpligt!

Angående packning...

Håller helt med föregående talare, det är lätt hänt att man packar för tungt...Tänk igen packningen noga så ska det inte vara några problem. Man vinner på det i längden!
Lycka till!
/Daniel

avslutad210712

Gäst
Re: Kebnekaise

Lillbobban; sa:
http://hem.bredband.net/lillbobban

VIKTIGT!
Tung packning är mesigt!
Packa lätt att klara sig med lite saker är bättre än vissa som skryter om 30 kg packningar för en vecka eller liknande.

Beror väl på vad man bär med sig hur mycket packningen väger så att kalla det mesigt är väl att ta i.

Med tanke på hur mycket folk som befinner sig i närheten av Toulpagorni och att det dessutom var dimma högst upp så att Ni knappast såg om någon befann sig under så finner jag följande rader från Er berättelse som rent ut sagt idiotiska.

------Citat-------
Toulpagorni reser sig 1662 meter över havet och de sista 100 höjdmetrarna var täckta i moln/dimma. När vi kom upp på toppen efter cirka fyra timmars vandring uppför via den norra sidan av berget, möttes vi av att ett spöklikt stup. Man såg bara att berget slutade och sen var det en mjölkvit avgrund. Kastade man ut en sten hörds aldrig någon duns (kusligt).
-----Slut citat----

Ett tips kring keb är att släpa med er en jävla massa utrustning och ta helikoptern från Nikka till Keb fjällstation. Därifrån plågar ni er någon mil eller två och slår upp basläger.

Vips kan ni göra massor av fina dagsturer med lätt packning och komma hem till ert basläger med chokladpudding, ölkorvar och annat gott. Hem går ni mätta och belåtna och med betydligt lättare packning.

Om du nu inte skall köpa digitalt så rekommenderar jag dig att leta efter en Canon EOS 5 begagnad på blocket. För en runt 2-3000 kan du komma över en kanonkamera med något eller några bra objektiv. Kolla efter 50mm/1,8 fast och zoom med låg bländare 3,5 eller lägre.

Försvarstal (eller vad det kallas)

Uppskattar verkligen att du läst hela min reseberättelse

- och det är klart att man inte skall kasta sten utför stup... (Toulpagorni är dock en "krater" och vi kastade givetvis inte sten utför en av Sveriges mest kända klätterleder (Siluetten) - Det vore ännu mer korkat.

avslutad210712

Gäst
Re: Försvarstal (eller vad det kallas)

Lillbobban; sa:
Uppskattar verkligen att du läst hela min reseberättelse

- och det är klart att man inte skall kasta sten utför stup... (Toulpagorni är dock en "krater" och vi kastade givetvis inte sten utför en av Sveriges mest kända klätterleder (Siluetten) - Det vore ännu mer korkat.

Oavsett åt vilket håll man kastar är det idiotisk. Kan inte ens förstå hur du ids försvara ert tilltag. Fast du kanske väntade tills du hade skrivit om berättelsen. Eller menar du att de som går vägen mot silverfallet får skylla sig själv. Låt höra åt vilket håll Ni kastade sten som kan anses försvarbart.

avslutad210712

Gäst
Re: ?

Lillbobban; sa:
Vaddå försvara? Läs igen...

Jag läser och läser och läser i din dagbok och det enda jag hittar är följande

-----------------------------------------------------
28 juni
Topptur… Tyvärr blev det dåligt väder för första gången, inte regn men låga moln som täcker hela Kebnekaisemassivet. Vi kan ju inte ligga still två dagar. Därför bestämde vi oss för att gå upp på Lapplands mest fotograferade fjäll, Toulpagorni (berget med den karaktäristiska grytan på toppen.) Toulpagorni reser sig 1662 meter över havet och de sista 100 höjdmetrarna var täckta i moln/dimma. När vi kom upp på toppen efter cirka fyra timmars vandring uppför via den norra sidan av berget, möttes vi av att ett spöklikt stup. Man såg bara att berget slutade och sen var det en mjölkvit avgrund. Kastade man ut en sten hörds aldrig någon duns (kusligt).

Imorgon säger väderrapporten att det skall vara molnfritt och över 20 grader varmt. Sydtoppen ligger illa till. Vi tänker ta den imorgon.

-----------------------------------------------------

Läser även de andra dagarna men ingenstans hittar jag något om att man inte skall kasta sten. Om du nu har skrivit det någonannanstans kanske det vore skäl att flytta det så det står i närheten av själva stenkastandet så ingen annan får för sig att man skall göra så.

Fast skall man nu hård-dra det hela så är det väl inte vad man skriver som är det viktigaste utan vad man gör eller inte gör. Så i fortsättningen kan du fortsätta att kasta stenar från alla toppar du bestiger bara du inte skriver om det så jag retar mig på det. Eller så kanske jag tycker att du skall fundera över ditt stenkastande istället *L*.

Kamera

Jag använder mycket systemkamera när jag är ute och vandrar i fjällen. Den kamera som jag använder är en Nikon F55. Har två olika objektiv ett tele och ett "vanligt" Funkar fint! Om jag skulle köpa en kamera idag skulle jag nog satsa på en Nikon F80 möjligtvis en Nikon F75.
Kolla på http://www.scandinavianphoto.se/
Ring gärna och prata med dem också. De vet vad de snackar om och kan hjälpa dig att finna den kamera som du söker.
Lycka till!

Hej!

Om du letar efter en systemkamera så säljer jag en. Men jag bor i Jönköpingslän, men möjligheten då kanske kan vara att jag skickar den.
Det är en Nikon F60 med fotoväska, 3 år gammal.
Både vanlig fokus och autofokus, blixt m m. Bra kamera.
2000 kr.

Jag har även lagt in en annons på prylmarknaden här på Utsidan.

Hör av dig om du är intresserad.

/ Christian

olausson88; sa:
Tja.
Jag och några polare har börjat planera en vandring på "Keb" i sommar, så jag undrar om ni har några tips, saker att tänka på när man planerar och även när man är där. Finns det några extra schyssta leder att gå på.
Sen undrar jag även om någon har nått tips på bra systemkamra för inte allt för fet prislapp. Jag har lånat en polares Canon EOS 300 vilken jag tyckte var okej men hon hade gett drygt 5000 med ett extra objektiv vilket jag tyckte va rätt dyrt.

Hade gott....daniel

Ta dig en titt på Nikons alternativ, kolla in på http://www.scandinavianphoto.se/ De har grymma saker, till grymma priser.

Här ser du till exempel Nikon F55 http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1556933 - grym kamera. Har inte en egen men funtar på att köpa. I det där paketet får du ett 70-300 objektiv också...

Eller vill du ha en digital systemkamera?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg