Keb & toppstugorna

Hej!

För två år sedan åtog jag mig uppgiften att söka sponsring till en ny toppstuga. Då låg ansvaret för stugorna hos länsstyrelsen, och STF hade inget med stugorna att göra. Trots ett idogt arbete & sponsorerfarenhet från flera expeditioner, ville INGEN (0) delta i detta. Jo, helikopterbat ställde upp med frakt av nytt hus, men i övrigt så var det en ickefråga för trähusfabrikanter, klädtillverkare, ryggsäcksfirmor, köks- & tälttillverkare mm. Tror ni man blev besviken??? Sälja prylar går bra, men sen...

I alla fall finns det fler aspekter än de rent estetiska vad gäller Keb. Säkerhetstänkandet kring vår nationaltopp och området runtomkring kunde vara bättre, och här tycker jag att STF har ett ansvar. Kanske har de vaknat efter det kritiska programmet i TV4 om glaciärräddning, där guidernas utbildning & ansvar kraftigt ifrågasattes?
Själv har jag "solat" Halspasset för att med hjälp av sedvanlig säkerhetsutrustning gå kammen mellan nord- & sydtoppen, och till min stora FÖRVÅNING stött på hela skolklasser som, iförda seglarstövlar, halkat omkring på toppen...det är ju rätt luftigt, om man säger så.

Några förslag till förbättring:
- städa ur & snygga upp stugorna: låt STF göra en kampanj, och medlemmarna kan sammlas kring denna altruistiska gärning.
Kan man åka ner till Everest för att städa kan vi börja hemma, eller hur? (Inget ont om Göran K).
- ha en guide boende 24/7 i stugan under högsäsongen (guiderna kan alternera mellan sig så blir det uthärdligt...)
- öppna inpasseringsgater till fjällvärlden, där vandrare får hjälp med t ex säkerhetsfrågor och där deras utrustning kollas. Ta en avgift för varje dygn som t ex Kungsleden skall slitas på, och håll sedan leder, rastplatser & hus i bra skick. De lättillgängligaste områdena drar till sig kreti & pleti, med varierande kunskap & ansvarskänsla för naturen. Dessa måste hjälpas & bibringas "naturfeeling" (gäller inte minst våra utländska gästvandrare). Vi har naturen bara till låns, så låt oss vara rädda om den.
- ha en läkare (AT etc) på Keb under huvudsäsongen. Alla som varit på Aconcagua vet hur det fungerar.
- guide = utbildning = certifiering = ökad säkerhet

Efter semestern skall jag kontakta TV4, och föreslå en kampanj till förmån för Keb, naturen och fjällsäkerheten. Tacksam för tips & råd som leder till en ökad säkerhet och renare fjäll.
/Benny "Bergschrund" Borgh/
[Ändrat av bennyborgh 2003-07-13 kl 10:52]

friluftsliv

Kanske kunnde man prata med friluftsprogrammen eller Sommartorpet på tv kanalerna.
Det vore väl väldigt bra gratis reklam för dessa kanaler att tillsammans restaurera eller bygga upp en ny toppstuga på Sveriges högsta berg.
Tror att det inte kan vara så svårt att få någon kanal att nappa på detta erbjudande och om dom gör det kommer även sponsorerna springande.
Det gäller bara hitta rätt person att snacka med på tv.
MVH KIM

bennyborgh; sa:
- öppna inpasseringsgater till fjällvärlden, där vandrare får hjälp med t ex säkerhetsfrågor och där deras utrustning kollas. Ta en avgift för varje dygn som t ex Kungsleden skall slitas på, och håll sedan leder, rastplatser & hus i bra skick.

Hur mycket tycker du att det skall kosta att vara i fjällvärlden?

Skall vi ha en taxa för de som vill gå på kungsleden och en annan för de som går mindre frekventerade leder (frågan är om det skall vara dyrare eller billigare att gå orösat?)

Även denna koll av vandrare. Vem skall bestämma vad som är OK? Beroende på vilken tur man tänkt sig så har man ju olika utrustning. Man kanske kan införa ett system där man måste ange färdplan redan vid avgifts och kontrollstationen, och sen dryga böter om man avviker från sin plan.

mvh Christian, som trodde vi hade en natur som det var garis att färdas i.

reglering?

Regleringsideer har jag dykt upp lite då och då, antagligen
efter amerikanskt mönster. För ett tag sen ville myndigheterna
i Jämtlands län införa alla möjliga inskränkningar i turisternas
frihet, bestämda tältplatser (givetvis mot avgift) osv. Miljöhänsyn
påstod de, men det handlade om pengar. De stygga turisterna
tillför inget till länets ekonomi, t ex tältturister har all maten med hemifrån. Förslaget föll mycket kvickt eftersom det stred
mot allemansrätten.

Det måste vara med fjällen som med all annan natur, man umgås
med den på eget ansvar. Vad man gör åt slitaget kan ju diskuteras
men om vi tar det jämtländska exemplet skulle mitt
konstruktiva förslag vara att man bränner ned Storulvån och
spränger vägen dit. Man kanske kan göra som de gjort
med en del stigar i Norge, i Tafjord, Dovre och Jotunheimen,
avmarkera (jag tror det är för vildrenens skull, egentligen).

Sen kan man ju översätta till lapska förhållanden, om man vill.

Vad ska man med toppstugor?

il C.

Skolor

Kan man inte få någon byggnadslinje på någon skola att bygga upp nya toppstugor om frakten av materialet upp är fixad så kanske eleverna kan bygga upp stugan.
Kan man inte mura upp en stuga i tegel som inte kan användas som kaffeved?
något stort byggnadsföretag kan väl betala materialet..
det är ju bra reklam för dom eller hur?
Någon som är bra på att jaga sponsorer???
MVH KIM

Ingen dum ide

Det ær ju jækligt lætt att gnælla nær man vill inføra avgifter eller begrænsningar till något som har varit gratis innan.

Men nær man konstaterar att någon har satt sig på huk och tømt tarmen i "nya" toppstugan så ær det inte kul længre.

Jag står gærna ut med lite avgifter bara jag slipper se avføringsrester/skræp utefter mina vandringar...

P.S
Jag tycker nog att STF har ett visst ansvar att hålla toppstugorna i trim. Det ær ju såvitt jag førstår NØDstugor. (Æven om någon har missuppfattat det dær med nød)

MVH
/Jakob Gawlik

Toppstugepolis behövs

jakobg; sa:
Jag tycker nog att STF har ett visst ansvar att hålla toppstugorna i trim. Det ær ju såvitt jag førstår NØDstugor. (Æven om någon har missuppfattat det dær med nød)

Frågan är bara vilket ansvar man kan kräva av STF, som är en ideell organisation, i det här fallet. Någon måste ju i slutändan betala för det också. Ansvaret ligger väl, som det är nu, ytterst på oss som vandrar i fjällen. Att det bland dessa finns ena riktiga svin är toppstugan vid Keb ett sorgligt bevis för.

En början skulle kunna vara att alla som här på forumet förespråkar/genomför planerade övernattningar i toppstugan tar med sig inte bara sina egna utan också några av de andras sopor med sig ner igen. Är stugan inte nersvinad när man kommer är chansen större att man också lämnar den i samma skick när man går.

Avgifter och begränsningar är väl ingen lysande metod. Allemansrätten ska vi vara rädda om. Men en "toppstugepolis" med länsstyrelsens fjällenhet som huvudman kanske vore en idé? Då kunde de slarvpellar som behöver det få både information, och om det inte hjälper, åthutningar eller rent av polisanmälningar mot sig. Det är ju faktiskt förbjudet enligt lag att skräpa ned i naturen (även det en del av allemansrätten).

Huvudman?

Jag tycker nog att STF har ett visst ansvar att hålla toppstugorna i trim.
Kan någon klarlägga hur det ligger till med toppstugorna? Om jag inte har fattat fel, så har länsstyrelsen tidigare varit huvudman för dessa på samma sätt som för andra rastskydd i området, t ex Tjäktjapasset. Har STF tagit över detta på något vis? När skedde detta?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakobg Mer tjat om toppstugorna på Keb. Fjällvandring 7
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg