Keb och oskuld

Hej
Jag undrar om det är fullt möjligt/vettigt att bestiga Keb om man aldrig tidigare fjällvandrat?

Frågan gäller en 43-årig far med en kille 15-år och en tjej 17-år.
Vi alla har bra fysik, ingen lider av övervikt.

Jag antar att förberedelser är som vanligt a och o.
tipps verkar det ju finas i överflöd på denna sida.

Jag tänke göra detta i så fall till en äventyrs semmester i sommar eller är det bättre att ta en enkel tur i sommar, för att så att säga prova på, och sedan sommaren därefter gå Keb.

Om vi skall prova på vad skulle det vara då i så fall? och under vilken tid, juni juli augusti
Vi är två av tre som är känsliga för insektsbett
så så lite mygg och knott som möjligt är tacksammt.

mvh
Torgny

Om ni klarar av att fjällvandra klarar ni av att bestiga kebnekaise. Om det är bra väder vill säga.

Tar ungefär 10-12 timmar t.o.r från Kebnekaise fjällstation. Det är väl inte direkt svårt, men ganska jobbigt. Detta gäller alltså västra leden, den enda jag gått.

Nu gick jag rätt tidigt, veckan efter midsommar, men då hade vi inga problem med mygg, annat än första dagen som var under trädgränsen. I juli är det väl mer mygg, men ovanför trädgränsen brukar problemen blåsa bort.

Ja!

Hej!

Jag tror att det är fullt möjligt att bestiga Keb som nybörjare! Det finns massor av vägar upp: från enkla som "bara" innebär vandring, till svårare leder med glaciärvandring och klättring. Om ni väljer till exempler västra leden (vandring) är det nog inget problem vad gäller kondition.

Sedan krävs det ju som du själv är inne på alltid planering, säkerhetstänkande mm men det är liksom en annan fråga. Om ni är seriösa i era förberedelser ser jag inget som skulle hindra att ni bestiger Keb till sommaren!

Om ni utgår från Kebnekaise fjällstation kan man även följa med guidade turer upp på toppen. Vill ni slippa joxa med tält mm kan man också bo där, men i vilket fall är det bra att passera för att få info om väder, snöläget mm. Det brukar ofta vara snö på toppen, men i somras var snön borta vilket innebär att själva toppen är väldigt isig. (Alltså: Kebs sydtopp är en liten glaciär ovanpå berget så om snön har smält bort är de sista höjdmetrarna isiga. Kan vara svårt att komma upp utan stegjärn till och med. Sådana kan man dock hyra på fjällstationen).

Till Keb fjällstation kommer man via knappt 20 km vandring från Nikkaloukta (dit det går bilväg). Den vandringen är ofta "myggig", men högre upp på fjället blir myggen i allmänhet färre. I somras såg jag knappt en mygga så det varierar också från år till år! Bästa tiden att gå tycker jag är augusti, då är det minst snö och mygg.

Lycka till med förberedelserna! Det blir säkert en härlig tur för er alla tre!

/Cecilia

I mitten av 70-talet var vi 20 st. 15-åringar som under klassresa vandrade upp på sydtoppen, med vår fjällvane kemimajje som guide och två andra lärare. Över hälften av oss hade då aldrig tidigare satt sin fot i fjällen, så att bestiga keb, med guide från fjällstationen eller annan erfaren pålitlig person, är inget problem för er.

Raskesven

Det borde gå bra

Att gå upp på Keb är jobbigt, men det är bara vandring. Ju mer erfarenhet ni har av fjällen desto mer kommer ni att få ut av er tur, men det är definitivt möjligt att göra det som nybörjartur.

Insektsförhållanden varierar från år till år. Det kan vara väldigt mycket flygfän, men det kan också vara nästan obefintligt. Är ni mycket känsliga/allergiska är det definitivt värt att ta med i kalkylen. Augusti bjuder på mindre mygg men mer knott, kanske på det hela taget mindre insektsplåga. Augusti är i många avseenden en bra månad för fjällvandring.

Hoppas att ni får en trevlig tur!

Jakob

Asså, om man har med sig sina små telningar på en bestigning av en fjälltopp vilar ett visst ansvar på ens axlar. Jag skulle definitivt gå i sällskap med en mer erfaren person. Om inte annat känns det nog lugnare och tryggare för dig.

Är vädret bara rätt, rutten inte för svår och tempot lagom (inte för jobbigt, inte för långsamt så ni inte hinner tillbaks på en dag) bör det inte vara några problem alls. Bär bara med er det nödvändigaste till toppen, inkl. ordentligt med mat och dryck. Har man tömt all energi kan turen lätt bli ett elände istället för ett underbart klimax.

Och så slutligen, om du tar ut dina "små" på några testturer hemmavid innan Kebnekaiseturen har både du och dina barn möjlighet att lära er hur ni funkar på en tur, vad ni ska ha på fötterna etc. Kan vara bra att ha i bagaget.

/ G

Glöm int rutschkane-åk nerför sen, undvik stenarna nedan..

Inga problem sommartid..'Västra Leden' är bestående av en lång sluttning uppför jåkk, planar ut, vänstersväng lätt, pusta ut, uppåt snölega i snöbacke, planar ut platå snygg utsikt, grym backe högersväng, lunka lugnt, vila toppen, Sydtoppen synlig, brant nerför, svacka, uppför Keb lååång högersnedd uppååååt, planar ut, synlig stuga, gå höger sen ny stuga -toppstuga, sopigt inuti, kant, utsikt, lugn plan gång till sydtopp, liten pulkabacken = SYDTOPPEN !

http://northalpine.bravepages.com/index.html

Sen lattjo nerför denna svenska 'potatis-backe'.. rutscha försiktigt (soppåse, skaljacka, regnjacka, liggunderlag..), så att ni inte styr ner i stenar. Bromsa... fötter neråt. Jvligt rålig..samma väg hem ?

Börja tidigt på morgonen så hinner man till middan i Kebnestationen.. Bodegan.. Mannet !

[Ändrat av Kirunafjällis 2003-11-14 kl 15:39]

Paratade med en kille som besteg keb på natten och fick uppleva soluppgången på toppen. Ska visst vara något alldeles särskilt då...

Inga större problem att bestiga toppen annars, det handlar om en jävligt lång backe bara =)

Gå östra leden!

Östra leden är mycket snabbare och roligare. Är man oerfaren skall man dock gå de guidade turerna. Västra leden är en tröstlös långtråkig stenvandring tycker jag.

Re: Gå östra leden!

JMel; sa:
Östra leden är mycket snabbare och roligare. Är man oerfaren skall man dock gå de guidade turerna. Västra leden är en tröstlös långtråkig stenvandring tycker jag.
Har sett på berger flera gånger från öster, senast i sommar men jag vägrar gå över ett berg för att komma på ett berg. Min dotter instämde. Nästa sommar är planen att gå upp från Ritsem, vinkla av upp på Kebnekaise å sen får vi se. Östra leden, vägrar betala 450 spänn men med eget järnskrot och sele med sig så går det nog bra iaf. Turiststationen äger ju inte östra leden.... ännu. // Roland

Tog östra leden (lite klättring) upp med guide i somras. Turen bokar man på fjällstationen och den kostar 450kr om jag minns rätt.
Har nästan ingen fjällvana sen tidigare och är höjdrädd men det gick ganska enkelt ändå.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg