Keb + Classic 2011

Är inte alltför länge sedan hemkommen från min 4:e Fjällräven Classic vandring.

Om ett par dagar är det dax att anmäla sig till nästa år.

Jag har gått på mindre än 72H (guldmedalj) alla gångerna & vill inte bryta den sviten 2011.

Men jag tänkte göra det till en lite större utmaning genom att bestiga Kebnekaise och dessutom gå i mål på guld.

Starten på Classic går troligtvis på samma tider som i år.
Vilket innebär att det är är aktuellt med en start 13:00 eller 16:00.

Planen är så här:
Gå till Fjällstationen
vara med på mötet
Sova i tält
Kebturen
Sova 5h
Gå "nonstop" (utan att sova) till Abisko

Mina funderingar går så här.

För att få gå med på turen måste man vara med på ett möte på fjällstationen 20:00.

Startar jag 13:00 så "förlorar" jag lite marginal på att klara guldmedaljen, men får lite mer tid till att slå upp tält och kanske äta ordentligt (riktig mat istället för torrmaten) på fjällstationen.

Startar jag 16.00 kommer jag i tid till mötet och får slå upp tält och äta mat efter det.

2011 tror jag att ryggan kommer väga 10kg

Så här har jag gått tidigare:
2005 gick jag classic på 67,50h med 19kg packning (sov 2ggr ca:10h)
2006 gick jag classic på 58.27h med 10kg packning (sov 2ggr ca:10h)
2009 gick jag classic på 28.30h med 6 kg packning (utan att sova)
2010 gick jag classic på 34.13h med 8 kg packning (sov 1h)

Tror ni att det skulle vara möjligt att starta vandringen mot Abisko utan att sova efter toppturen?
Vilket tror ni är det bästa alternativet?

MVH
zzeezz

Senast ändrad:
Fråga om detaljer: Som jag tolkar det kommer du förlora cirka ett dygn för den variant av topptur du tänkt dig, stämmer det? Information 20.00 på kvällen och sedan avgång på morgonen och en tur som tar minst 10 timmar att komma tillbaka ifrån.

Det borde göra att du har typ 35 timmar på dig att ta dig 9 mil?

Jag tror också på att sova lite efter toppturen, eller framför allt vila benen lite som fått klättra. Du har tidigare visat att du klarar dessa 9 mil på cirka 25 timmar med matpauser och liknande, det lämnar dig några timmars marginal att hinna sova en gång till innan Abisko. Fast jag hade nog rekommenderat en bra väckarklocka i det fallet :)

jo

Jo det stämmer nog ganska bra.
Det står inte på STFs hemsida när turen ger sig av men det måste väl vara på morgonen.

När jag gick på 28,30h så hade jag inga matpauser utan längsta stoppet var i Keb på 57 min, jag åt bara energibars + bjudmaten renklämman i Sälka och pannkakor i Keiron samt lite gele innan Tjaktapasset.

Frågan är vilket tid som är bäst att starta?

Fråga om detaljer: Som jag tolkar det kommer du förlora cirka ett dygn för den variant av topptur du tänkt dig, stämmer det? Information 20.00 på kvällen och sedan avgång på morgonen och en tur som tar minst 10 timmar att komma tillbaka ifrån.

Det borde göra att du har typ 35 timmar på dig att ta dig 9 mil?

Jag tror också på att sova lite efter toppturen, eller framför allt vila benen lite som fått klättra. Du har tidigare visat att du klarar dessa 9 mil på cirka 25 timmar med matpauser och liknande, det lämnar dig några timmars marginal att hinna sova en gång till innan Abisko. Fast jag hade nog rekommenderat en bra väckarklocka i det fallet :)

Måste man gå med guidad tur till toppen nuförtiden? Det är väl mer eller mindre "bara" Östra leden det rekommenderas (för du menar väl att du ska gå Västra?).
Kan tänka mig att bestigningen INTE kommer att gå i den takt du vill att den ska gå i alla fall (med tanke på de andra i gruppen då).
Har själv gått FC några gånger. -08 blev jag omgången av en kille som tog toppen också. Vi startade samtidigt kl 09.00, han gick upp på toppen och tog typ (fast inte riktigt) Durlings led ner och han beskrev det med 3 ord: Sten, sten, sten :)
Jag sov 8 timmar i Singi och han var "ifatt" mig i Sälka (då hade han gått non-stop och gjorde så ända in i mål). Hård kille!
Mitt råd blir i alla fall, bestig toppen själv och gå inte tillbaka till fjällstationen. Hitta en smidig väg ner till Singi (du kanske får gå några km tillbaka (söderut). Tror du tjänar mest på det.

avslutad210712

Gäst
...Vi startade samtidigt kl 09.00, han gick upp på toppen och tog typ (fast inte riktigt) Durlings led ner och han beskrev det med 3 ord: Sten, sten, sten :)...

Om jag skall beskriva de tre vanliga vägarna upp på Kebnekaise så skulle jag säga som så

Durlings led - sten, sten, sten
Västra leden - sten, sten, sten
Östra leden - sten, glaciär, sten

Om jag skulle gå FC och tänka mig att ta Kebnekaise på vägen skulle jag gå västra leden upp till och kasta ryggan i Kaffedalen sen upp på toppen och ner via Durlings led.

Östra leden med guide startar rätt tidigt (i alla fall tidigare än vad vi började i sommar) men tänk på att om det är dåligt väder så kan de hända att de avbryter och vänder om utan att gå upp på toppen. Det innebär att de är rätt tidigt tillbaka vid fjällstationen så det är säkert möjligt att gå en bit efter toppturen om kroppen känns fräsch.

Östra

Jo det är den Östra leden som den guidade turen går på.​

Anledningen till att jag vill gå med guide är att det blir min första gång upp på toppen, nästa gång tänkte jag nog gå utan.

Jag har som jag skrev tidigare gått de 11 milen på 28,30h då iofs med lättare packning. Men även med 19 kg så jag tror inte det ska vara omöjligt att gå i mål på under 72h efter toppbestigningen.

Det jag funderar mest på är vilken tid som är bäst att starta?

Jag har tänkt så här:
  • Start 13:00
  • till fjällstationen senast 19:00
  • äta
  • mötet 20:00
  • sova
  • tillbaka från Toppen senast 20.00 31h har gått sedan start
  • sova 5h.
  • gå vidare 36h efter start
Tillgodo 36h och 9 mil.

• Start 16:00
  • till fjällstationen senast 19:45
  • möte 20.00
  • äta
  • sova
  • tillbaka från toppen senast 20:00 28h har gått sedan start
  • sova 5h
  • gå vidare 33h efter start
Tillgodo 39h och 9 mil.

Länk till den guidade turen:
http://www.svenskaturistforeningen....ation/Se--Gora/Toppturen-sommar-2009-0906111/

MVH
zzeezz

Senast ändrad:
Att ta Östra leden upp kommer även spara dig en del krafter jämnfört att ta västra leden. Färre höjdmeter att bestiga samt större variation. Nedgången vill jag minnas som skonsam och lätt, inte minst pga. att vi åkte kana på regnbyxorna ner för sista glaciären.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg