Jag som pelle säljer också Kayman, Nytt märke här men den är populär på kurserna för de större paddlarna och en av våra instruktörer har en egen och han gillar henne verkligen. För mig som är 170/74 är den för stor men det finns även en Small version. Göteborg Helsingborg =inte så långt
/Leif Aterra.se
Har pratat med dig på telefon om Arrow Play, så jag har koll även på att du har Furyn.
Velar, samtidig som jag vet vad jag vill ha. Det handlar om ekonomi, helt enkelt. Vad som ger mest pang för pengarna.
Vad jag vet är att jag vill ha en kajak enligt följande: Skädda, ej roder. En sittbrunn som tillåter mig att luta mig bakåt ordentligt vid roll. Sittbrunn som är minst 79 cm lång invändigt (så att jag kan parkera baken innan jag stoppar i fötterna). Hellre rejäl "rocker" än rak köllinje. Det behöver inte vara en racerbil fartmässigt, hellre lättdriven än snabb.
Nog med volym för iaf 3-4 dagars autonomi, inklusive vatten. Då vill jag kunna packa "allt" själv, även om jag aldrig paddlar utan särbon och vi delar ju på kök och tält. Det handlar om att ha möjlighet att få med allt, och jag vill inte avstå den.
Skulle gärna skippa "dayhatchen" eftersom jag tycker skotten stjäl plats, men dom flesta kajaker idag har en sådan så tja...
Initialstabiliteten är inte det viktigaste, men den ska kunna kantas utan problem. Jag läste med stort intresse några blogginlägg av en finlandssvensk paddlare angående hans erfarenheter med Aquarius Sea Lion. Sedan skaffade han (även?) en Arrow Play, och tycke den var - som jag tolkade det - något trevligare.
Där försvann alternativet Aquarius ut genom fönstret, och kvar finns väl idag just Arrow Play och Kayman Fury, om jag inte missat något vettigt alternativ.
(Tidigare funderade jag på Frej, men jag har insett att den troligen är för liten volymmässigt för mitt bruk. Jag tycker den är vacker som en dag men jag måste vara realist; min packning är inte slimmad, även om den är tämligen koncentrerad. Men det är långt till våren, jag kan hinna ändra mig igen!)
Jag sitter otroligt bra i Arrow Play MV trots mina 96 pannor.
Nackdelen är ekonomisk. Lets fejs it; jag kan visst köpa en ny kajak för tjugofem loppor om jag dricker vatten och äter luft en månad, samt inte kör till jobbet utan går. Detta om jag lägger sisådär 6 papp emellan och ger blanka f-n i att betala några räkningar.
Så helt ärligt: En kajak som kostar på dyrsidan om 20 tusenlappar är en dryg investering. Väldigt dryg.
Därför vänder jag på slantarna, helst två gånger, innan jag köper. Jag är helt enkelt tvungen.