Katterat - Hukkajavre

Jag tänkte gå Katterat-Hukkajavre på skidor andra veckan i april. Någon som har erfarenheter från denna leden att dela med sig av (smältvattenövergångar, lavinfara, smarta vägval mm)?
Mvh, Björn Zätterström
 
Har endast åkt sträckan Hukejaure-Alesjaure och där är det bara att tuta och köra.Har även kommit ner från Cuvojavri på norska sidan och ner till Huke även där en lättåkt sträcka. Mer har jag inte att bidra till dig. Någon rackare skall du väl hitta som startat från Katterat.
 
Har

åkt i andra riktningen Sälka - Gautelis - osv till Hunddalen som jag berörde i ett svar till dig i tråd för ett år sedan. Åkt ned Hunddalen - Katerat i maj för ca 25 år sedan. Inga lavinproblem eller konstiga passager vid vattendrag på den här rutten i april är min bedömning. Efter snöfall kanske du behöver spåra.


Thure
 

avslutad210712

Gäst
Vill gärna få en rapport eftersom jag gick sträckan i sommar och den finns med i planerna för en skidtur.
 
Två frågeställningar finns det att fundera över..

Hej!

Om du sover över i Hunddalen så kan man ju välja två vägar att gå till Cuno.Jjag tror att det är lite lättare att gå över Selaggijarvi än att Oallavaggi, men å andra sidan är den senare def. roligare som skidupplevelse.

Sedan är det nog bara att knata på till Gauetlis, vill minnas att det är rätt brant innnan stugan...,. men man kan ju gå dom där meterarna, värre är det inte Från Gautelis uppstår nästa fundering ska man ta leden eller sjön? Vi tog sjön senast men var då på väg till Skoddajaure, och minns att jag tänkte att om det var lika bra hela vägen bort mot Ivarstenen så har vi gjort fel alla gånger vi följt leden......Hursomhelst så är du helt rätt ute, Katterat- Hukejaure är fantasiskt trevligt!!

Tips
Om du är i Chainavagge så kan det vara bra att veta att det kan finnas "öppet vatten" att hämta nere vid bäcken mellan sjöarna.

BD6
 

Liknande trådar