Kast-antenn till mobilen?

Tänkte göra en kastantenn (en antenn som egentligen bara är en sladd) till min mobil. Hur lång ska den vara (GSM)? Idéer om hur man gör en kontakt eller var man köper en kastantenn mottages tacksamt!

Jag har en Ericsson 1018, rätt gammal med uttag för antenn på baksidan.

GSM kör väl 900 Mhz, det ger en våglängd på 33 cm (om inte mina gamla kunskaper rostat ihop helt)
Det skall vara kvartsvågsspröt antar jag, med tanke på hur en mobil ser ut, alltså 8 cm.

Tackar!

Tack för svaret! En fråga till:

Blir det bättre med en längre antenn t.ex. 66 cm? Eftersom antennen bara är en tunn liten sladd så gör det ju inget om den är lång, det tar ju iallafall inte någon plats i packningen.

gsm antenn

Tänk på att om lång koaxial så blir det förluster. Över tio meter lönar sej inte om smal sladd. Ungefär fem skulle väl vara passligt, antar jag. Dessutom skule det vara bra att mäta SWR , då ser du om antennen är i trim. Om den inte är av rätt längd så kommer det att komma en hel del effekt i sladden och inte stråla bra. Dessutom kan telefonens sändare skadas. Ett tecken på att antennen inte är rätt är att slutsteget blir varmt. Det varmnar ju naturligtvis annars också men i detta fall för mycket. Kanske du skulle kolla med någon om framställer antenner till mobiler eller fråga på en plats var dom ger service åt dessa. Jag hade en gång en riktbar antenn till min gsm då det var dålig signal. Väger ca ett kilo och ser ut som en liten tv-antenn. Den var effekiv. Det brukar riktbara antenner vara. Man måste då bara pejla lite så man hitar en bra riktning.

Det finns kastantenner...

...frågan är bara var. Träffade en man i påskas som ringde med GSM från tarfaladalen. Han hade en liten kastantenn.
-Var har du köpt den där? frågade jag.
-Det finns ju på varenda mack; sa han. Han var från Kiruna och jag bor i Uppsala. Här finns inga antenner på macken.

Någon enkilos riktantenn är inte riktigt vad jag tänkte mig, det blir lite för klumpigt.

Re: Tackar!

Blir det bättre med en längre antenn t.ex. 66 cm?

Nej, det fungerar inte så med antenner. Antennen skall vara så lång att den "tar upp" rätt del av radiovågen. Ett "spröt" ovanför ett jordplan brukar normalt vara en 1/4-vågsantenn och skall alltså vara 1/4 av våglängden. Det kan även vara 5/8 (det blir ju då lite längre). Men det är absolut inte så att det blir bättre ju längre den är.

Kastantenner används normalt mest för kortvåg, där är våglängden kan 30 meter så en 1/4-vågsantenn skall vara 7,5 meter lång.

Riktantenn till GSM fyller normalt ingen funktion, det är inte signalstyrkan som sätter gränsen för GSM det är avståndet. GSM använder sig av tidsluckor och om avståndet är för stort komme telefonen att missa sin tidslucka.

De basstationer som har s.k. "extended range" har halverat antalet tidsluckor så att telefonen har en hel extra tidslucka på sig att sända.

(För NMT kan dock riktantenn hjälpa.)

Kastantenn?

På min bil har jag en liten magentfotsantenn. Foten är väl 5 cm i diameter och sprötet 25 cm. Sladden är väl 3 mm i diamter och kan lätt klämmas fast i gummilisten på bildörren. Funkar utmärkt. Ca 3 dB förstärkning skall det visst vara. Är det en sådan du är ute efter så finns dem på Clas Ohlson för ca 170 kr + portabelt jordplan 150 kr. De väger nästan ingenting.

/Urban

Det är inte så svårt att bygga sig en egen liten GP-antenn av t.ex. tunn pianotråd, men sen ska man ju ha en bit koxialkabel för att få upp den från telefonen och det blir värre (blir tyngre och förluster). Jag tror faktiskt det är bättre att skaffa hands-free med extra lång sladd. Då kan man placera antennen högt utan att det blir kabelförluster mellan telefon och antenn.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 6
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
DanielUmeå Täta sömmar till yttertält MSR HUBBA Gör det själv 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg