Kassera plastspaden!

Men varför ropa hurra? Vore det inte mer på sin plats att vara ledsen över att dessa lätta spadar tyvärr inte duger?

Har du aktier i plåtindustrin :)

Spara mer vikt!

Nja, jag är mer glad åt att få grävhjälp av folk med riktiga spadar.

Men vill man spara vikt är det ju denna man ska ha:
bild.asp

Fiskars camping- och bilspade. Kostar ca 150:-

Lättare än plastspadar och bättre än Voilé och BDs småspadar. Men den går inte att fälla ihop, så det ser inte så snyggt ut på ryggan + att man kanske kan slå sig på skaftet om man sätter den dumt.

Re: Spara mer vikt!

Efter att ha pajat två blad till en Black Diamond/Ascension. Tror det var den som var med på bild på länken så kommer jag nog aldrig köpa plast/kompositspade igen. Oavsett vad de säger i butikerna om okrossbara/backa över med bilen osv.

Ska dock tillägga att BD tagit reklamationerna snyggt och första gången fick jag nytt blad och när det gick sönder (första turen med nya bladet) fick jag istället en Black Diamond Bob Cat. Känns som en klart rejälare spade, men såklart också tyngre. En bra spade är dock värt mycket när vinden piskar i och man ska bygga mur mot vinden.

/A

Vandrare; sa:

Lättare än plastspadar och bättre än Voilé och BDs småspadar. Men den går inte att fälla ihop, så det ser inte så snyggt ut på ryggan + att man kanske kan slå sig på skaftet om man sätter den dumt.

Jo, det där verkar vara en vettig turspade åtminstone. Men var får man tag på den? Jag har bara sett den i butik en gång och var dum nog att inte köpa den då. Någon som vet vem som säljer?

Vandrare; sa:

Jag har ju exakt en sådan spade. Den fungerar bra för mig, men jag måste ändå varna. Den har ett plastskaft och man kan inte bara ta i för kung och fosterland alltid. Vid hård snö känner iaf jag att man skulle kunna spräcka den. Men pris och vikt är ju svårslagna.

Re: Re: Spara mer vikt!

utter; sa:
Jag har ju exakt en sådan spade. Den fungerar bra för mig, men jag måste ändå varna. Den har ett plastskaft och man kan inte bara ta i för kung och fosterland alltid. Vid hård snö känner iaf jag att man skulle kunna spräcka den. Men pris och vikt är ju svårslagna.

Den är den bästa spaden till riktigt hård snö pga bladets form, men man ska inte bryta med den. Hugga och skotta undan går bra. Vill man ha en oförstörbar spade så är nog Rottefellas bättre, men den är ännu kortare och något sämre i hård snö. Kanske blir den bättre om man vässar bladet (Fiskars är slipat).

Jag har en BD Bobcat också, men den får bara följa med om jag ska gräva mycket. Tung att bära och lite för stor att svinga runt i en snöka men bra till allt annnat.

Vandrare; sa:
...denna man ska ha:
bild.asp

..går inte att fälla ihop, så det ser inte så snyggt ut på ryggan...

En sån har jag med, inköpt på NNP Allman i Östersund för massa år sedan. Lite använd men bra. Tycker tvärtom att den är väldigt stilig på ryggan! :)

Re: Re: Re: Spara mer vikt!

Vandrare; sa:
[...]
Vill man ha en oförstörbar spade så är nog Rottefellas bättre, men den är ännu kortare och något sämre i hård snö. Kanske blir den bättre om man vässar bladet (Fiskars är slipat).
[...]

Om man som jag använder en Rottefella för att gräva fram bilen (i brist på bättre) så slipar den sig själv mot asfalten. Har inte funderat över om den därmed blir bättre att hugga i is med. För övrigt känns det som en väldigt pålitlig spade, och i princip kan man ju tälja sig ett längre skaft om man tycker det behövs, och om man orkar...

Rottefellas spade med träskaft tycker jag är utmärkt! Lätt, prisvärd och effektiv att gräva med. Enda som jag retat mig på är när man ska gräva block för att testa snöstabilitet så är det lite meck för att få raka o snygga kanter med det välvda bladet. Men det är bara en liten detalj, viktigaste är ju trots allt att den verkligen fungerar om kompisen ska grävas fram, att man får skrapa ett block med kanten av spaden är ju inte så jädra stort offer./Jörgen

Snöspadar forts.

Såg på Stadium en Everest orange/svart snöspade med djupt/voluminöst blad (alltså inte som Fiskars') i pressad plåt och med T-formigt hårdplast/plåt-(?) skaft utdragbart i 2 sektioner. Föreföll robust. Pris: c:a 285 kr (?). Mao. bättre till att skotta lössnö än att skära ut hårdfrusna snöblock. En avvägning vilken variant att välja.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg