Kåsjön i Partille

Cyklade idag upp till Kåsjön i Partille å fann till min glädje att hela sjön var frusen! Gick försiktigt ut på isen å tyckte den bar fint! Isen var ca 4cm tjock! Har ingen jätteerfarenhet men är så ivrig redan imorgon få testat mina nya långfärdsskridskor med lös häl! Vad tror ni kan det funka? Eller ska jag åka 1:a ggr i min torris ;)

/Janne

Om du åker ensam så tycker jag "med torris"!
Och isdubbar, såklart. Vill ju fortsätta läsa dina inlägg på utsidan...

Kåsjön är lite lurig eftersom det är ganska strömt i de smala partierna. 4cm ger ingen marginal...

Kåsjön och tunn is ger mig alltid rysningar sedan en gång för många år sedan när jag var upp och åkte på fantastisk, men mycket tunn, nyis och sedan la ut en israpport här på utsidan. Dagen därpå omkom en man som åkte på Kåsjön. Jag kan inte riktigt skaka av mig att han kanske läst israpporten.

Om du åker ensam så tycker jag "med torris"!
Och isdubbar, såklart. Vill ju fortsätta läsa dina inlägg på utsidan...

Tack det värmde lite! Kan behöva det imorgon;)

Har kollat runt lite på nätet å det verkar vara så att 5cm is håller en 100kg gubbe!
Å växer isen ca 1cm mer tills imorgon så kanske det är rätt säkert ändå för jag väger "bara" 80kg!
Isdubbar såklart får leta fram dom, hoppas dom inte ligger i kajaken på GKF!

/Janne

Jo det var åkbart på Kåsjön!

Kallt men underbart härligt å rätt fin is! Fick dock höra av 2 skridskoåkare som oxå var där att en hade plurrat igår! Så det var tydligen vettigt vänta en extra dag! Tyvärr så är det väl lite risk att snö sabbar isen imorgon, men då får man väl ta fram skidorna istället ;)

/Janne

Isdubbar såklart får leta fram dom

Glöm inte isiken! (iofs för sent att säga det nu, men för framtida turer...)

Har du ingen ispik -- skaffa en!

Ispiken är faktiskt viktigare än isdubbarna. Isdubbarna har du ingen nytta av förrän du plurrar -- ispiken däremot kan hjälpa dig att undvika att plurra.

Så skaffa en ispik, lär dig använda den och lär känna den. Prova den även på icke bäriga isar så du även vet hur det känns att pika på sådana.

Har plurrat på just Kåsjön, där vi mätte var det 5 cm, där jag plurrade mindre än 1cm. Ström och vind är göra just den sjön extra lurig. Anser oxså att ispiken är viktigare än dubbarna. Den gången tog jag mig upp med hjälp av en femöring tills jag nådde piken och med 68 kg var det ingen match att kravla upp på isen, lite svalt men ylleundisar har vissa våta fördelar mot dagens plastspandex ännu.
Nyis kräver alltid försiktighet!
Vill oxså gärna fortframt få läsa om dina turer.

Lovar ta till mig era råd om ispik! Köpte faktiskt en sån oxå men den fick stanna hemma sist då jag cyklade till Kåsjön(otroligt bra vinterfordon förresten en mtb Scott Scale + Nokian dubbdäck W240)
Ska väl gå spänna fast ispiken på ryggsäcken på nåt sätt!
Men imorgon ska jag förrhoppningsvis ut på havet med kajaken, kanske säkrast ta med sig isdubbarna då oxå ;)

/Janne

Isen idag

Hej någon som varigt kåsjön idag eller igår. Jag ska ut på torsdag några tips om var det kan funka kring Göteborg?

Här i Mölndal har det ju snöat en stor del av dagen. Antar att det är lite väl mkt snö på sjöarna just nu. Men jag har inte sett isarna så jag vet inte riktigt.

Precis, lite för mkt snö nu på Kåsjön funderar testa skidorna där imorgon!
Förhoppningsvis har nån redan spårat ;)

/Janne

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg