Kåsa för alkohol

Jag skulle vilja ha en träkåsa som tål alkohol, men finner inget om det.
En av mina vänner har en fin norrländska sak som tål vil, men whisky rinner genom den!!
Jag köpte mig en enklare sak i En om jag minns rätt. ser fin ut, la den i blöt för att se om det hjälpte i och med att trät var väldigt torrt, en liten skvätt whisky så sa det klick så sprack den... Den har dock slutet sig igen när den torkade och håller tätt för kallt vatten.

För tillfället slinker min kvälls whisky ned med en liten röd plastkåsa. Och det är inte rätt känsla :)

Har funderat på att tillverka en själv, men vilket trädslag ska jag då välja, någon som vet?
Både vin, konjak och whisky lagras ju på ekfat, och även om änglarna får sin lilla del så är det ju inte så att det droppar ur faten. Så det lutar åt ek, men vill så klart ha super tips från utsidans experter :)
 
Supar-tips

Har aldrig haft behov av att dricka ur mugg när jag är på tur för då dricker jag direkt ur flaskan....

Men på vintern kan du ju i alla fall göra en av is, eller?
 
Sprit löser vax och cellulosa så för att vara på den säkra sidan får du föreslås göra som undertecknad dricka wirren ut en rf mugg, eller köra med billigare wiskey och köra kask.
Även om du gör en kåsa av en ekvirl så kommer spriten att lösa upp cellulosan och den kommer att läcka om du inte dricker på stört...En annan femma blir det när man lagrar på träfat, Skottarna var smarta och köpte begagnade träfat från portvins och likörtillverkningen, främst i Portugal. Dessa hade redan svällt upp med sitt tidigare innehåll......
 
Jag har aldrig haft problem med min kåsa...men jag har ju aldrig diskat den. Skulle morgonkaffet få en liten ton av whiskeyn från kvällen innan så ser jag de som en bonus.
 
Jag ska kanske slå i en skvätt portvin lite då och då och se vad som händer :)
Nyfiken som jag är ska detta så klart testas.

Annars får det väl bli direkt ur flaskan :)
 
Jag dricker allt ur träkåsa och har aldrig varit med
om att whisky eller konjak skulle rinna rakt igenom.

Men det var ju innan jag läste denna intressanta tråd ;)...

//J
 
Dagens Ilandsproblem?

Sprit skall drickas ur glas eller metallbehållare IMHO. Tror inte du kan hitta gamla träpokaler eller mindre träkärl avsedda för sprit från Norden. Supsked av silver har ju t ex gamla anor.

Sedan kan det funka om man dricker upp raskt.

Thure
 
haha, en gammal supsked skulle man ju kunna bära med sig, silver är ok, plast = NOT

Men träkåsa hade varit trevligt, jag är ju ingen finne :)
 
Vågar man föreslå ytbehandling av träet eller då försvinner "träsmaken" som efterfrågas?
Får man smäll på fingrarna om man viskar lacka träkåsan?
Eller är det rent av så att lack och sprit reagerar till en akut giftigare blandnig än spriten alena?

/Patrik, oftast nykter i skogen
 
Sprit löser vax och cellulosa så för att vara på den säkra sidan får du föreslås göra som undertecknad dricka wirren ut en rf mugg, eller köra med billigare wiskey och köra kask.
Även om du gör en kåsa av en ekvirl så kommer spriten att lösa upp cellulosan och den kommer att läcka om du inte dricker på stört...En annan femma blir det när man lagrar på träfat, Skottarna var smarta och köpte begagnade träfat från portvins och likörtillverkningen, främst i Portugal. Dessa hade redan svällt upp med sitt tidigare innehåll......

Med andra ord så borde man "impregnera" träkåsan med portvin eller likör.......
 
Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg