Karttips

Jag tänkte bara lägga in detta lilla tips, lite som en motpol till alla high-tech-GPS-navigeringssystem :)

Jag planerar för en skidtur på ca. 9-10 mil och var då ute efter kartor, men jag insåg att jag skulle behöva sex-sju stycken á 119 kr styck för att verkligen täcka den sträcka som jag tänker mig. Det skulle alltså bli 700-800 kr bara i kartor. För dyrt helt enkelt.

Mitt substitut blev att skriva ut kartbilder på Eniro (inställd på stora kartbilder) för att sedan klippa och tejpa ihop bitarna. Jag plastade sedan in kartorna i "billig" plast (sådan man använder till skolböcker). Kanterna som lätt kan släppa tejpade jag med vanlig tejp.

På så sätt gjorde jag kartor med skala 1:44000 för noll kronor. Kartorna fungerar alldeles utmärk för mitt ändamål.

Be careful out there /Joel

tobbedj; sa:
Då har du sannerligen inte höga krav på vare sig innehåll, läsbarhet eller skalriktighet.

/torbjörn

*Skratt* Nej, jag vet, men jag ska inte orientera, så den duger. Ska väl nämna att jag normalt sett köper "riktiga" kartor. Lite kul var det ändå att skriva och berätta om detta tips, med tanke på den tekniska nivån här på navigeringsdebatten.

Be careful out there /Joel

Det var ju tur det då...

Annars blir jag rätt bedrövad när jag ser hur omsorgsfullt strukturerat och kodsatt data från Lantmäteriet 'misshandlas' i olika sammanhang.

Se exempelvis vad bristande texthantering kan ge för resultat (ringarna markerar den egentliga tillhörigheten på gårdsnamnen).

eniro.gif

Jag kan hitta massvis med andra exempel på tokigheter.

/torbjörn

Annars så finns Länskartor på http://www.gis.lst.se/lanskartor/

Där får man först välja län, och sedan öppna en kommun, varpå ett nytt fönster öppnas där man kan välja vilken karta man vill, och zoooma in.

Det är den gamla "gröna kartan" i sin helhet som man kan zooma in på, och den stämmer väl ganska bra. Lite gammal nu kanske.

Se bildexemplet:

http://img01.picoodle.com/img/img01/7/1/29/f_exempelli_0f4bm_709c2d5.jpg

men man skall se till att klicka bort alternativet "fastighetskartan" för en är inget vidare att orientera sig efter.

Jag skall också tillägga att jag till min tur i norge i somras gjorde på samma sätt som trådstartaren, för ett litet område som mina kartor inte täckte! Funkade! (www.inatur.no använde jag då)
[Ändrat av barre 2007-01-29 kl 22:03]

Att avstånder är så stort mellan gårdsnamnet och gården kan bero på att det är där det är "fäst" digitalt i lantmäteriet karta. Se GisLst och gårdsnamn inzoomat till fastighetskartans nivå och låt namnen synas (svart text på vit botten).

Torbjörn som får återge kartor här kan ju visa hur det ser ut på Gis.Lst på samma ställe.

Samma fel kommmer igen i Fripro.

Eller använder Eniro en annan databas för att fästa namnen?

Nu blir det en liten grundkurs i kartografisk textsättning (jag har visserligen för mig att ämnet varit uppe i någon tidigare tråd, men jag ids inte leta just nu)...

Texthantering är ofta det som sållar agnarna från vetet när det gäller vad som är god kartografi eller inte.

En bra texthantering kräver i regel att textens placeringskoordinat kan avse en av 9 positioner i en tänkt 'box' runt textsträngen enligt figuren nedan:

text_plac.gif

Texten kan alltså 'växa' åt olika håll beroende på vilken del av textsträngen som ska låsas fast i kartan.

Outvecklade kartsystem har i regel färre möjligheter till att definiera textläget i förhållande till placeringskoordinaten, och i Eniros fall misstänker jag att det finns ett eller högst två alternativ.

Länsstyrelsernas karttjänst hanterar dock texten något bättre. Inte lika bra som på Lantmäteriets egna kartor visserligen, men ändå långt mycket bättre än Eniro.

I en förstoring kan ett av namnen i mitt exempel se ut så här:

storbacken_liten.gif

Vid en större förstoring så hänger texten i alla fall fast vid samma punkt i kartan

storbacken_stor.gif

Hur det ser ut i FriPro har jag ingen möjlighet att kontrollera, men koordinaten är i alla fall x:6697690 y:1569740 (rt 90 2.5 gon v) för den som har kartan över rätt område.

Ursprungsdata avseende ortnamn är detsamma för både Eniro, Länsstyrelsekartorna, FriPro och Lantmäteriets originalkartor.

Beroende på hur väl det mottagande systemet kan hantera text vid import av data levererade från Lantmäteriet så hanteras originalets textlägen litet olika. Antingen kan systemet utnyttja alla textlägen, eller också så sker någon form av översättning till vad det mottagande systemet kan hantera.

Texten 'Storbacken' har sannolikt textläge 9 i Lantmäteriets databas. Hur Eniro lyckats med att knuffa iväg namnet så långt som de gjort begriper jag inte.

Kartsystemet bakom Länsstyrelsetjänsten verkar åtminstone kunna hantera tre textlägen, vänsterjusterad, mittjusterad och högerjusterad text, motsvarande textlägena 1 till 3.

Rätt hanterad kan text placerad för Fastighetskartan fungera även i Terrängkartan, vilken bilden nedan bekräftar:

topo_text.gif

/torbjörn
[Ändrat av tobbedj 2007-01-30 kl 17:02]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg