Kartpenna ?

Hej
Jag undrar var man köpa en liten "penna" som man använder när man ska mäta avstånd på en karta. Funktionen är (tror jag) att man rullar den längs den tänkta vägen och därigenom mäter avståndet.
Jag hoppas att ni fattar min förklaring av prylen ifråga.

//PW

Om du menar en sån där som ser ut som en liten pizza-skärare (rund kniv som rullar på änden av pinne), och har ett litet måttband som flyttas av hjulet....

Helt värdelös var den.....Slängde min....

(sorry att jag bara trackar ner på produkten och inte svarar på din fråga).

Kolla på C. Ohlsson eller på en välsorterad bokhandel

/P.D

Hoppsan ! Här finns det en variant av den.....
http://www.makab.se/order/index.asp?Item=6356

Den som söker, han letar.......

/P.D

[Ändrat av P.D 2003-04-25 kl 12:28]

Clas Ohlson

Kartmätare 32-6040 från Clas Ohlson för 139 SEK ser väldigt lika ut som Silva förutom färgen på knapparna, och det står inget om Silva.

326040_Xw1.jpg

Per

Jag har en sån...

som Brune skriver om!

Den funkar skapligt om kartan inte är plastad. Plastade kartor verkar ha en glattare yta som gör att det litta mäthjulet slirar lite,vilket medför att värdet som visas är för lågt.

"Kul grej" som jag knappast andvänder alls. Det känns tillförlitligare med måttband.

//Göran

Re: Jag har en sån...

"Kul grej" som jag knappast andvänder alls. Det känns tillförlitligare med måttband.

//Göran

Som anhängare av mer klassisk navigering till sjöss vill jag slå ett slag för passaren.
Man ställer in passaren på tex en distansminut (obs! mät denna på latituden, sidan på kortet!) och sedan "går" man sträckan på sjökortet.
På vanlig landkarta mäter man på kartans skala.

JL

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg