Kartorna?

Avd pucko-frågor, från en total GPS-novis.
Jag behöver hjälp att fatta hur kartorna till t ex Garmin funkar.

Om jag köper en karta, t ex Friluftskartan Pro, så är den låst till att användas i endast en enda GPS-enhet? Via en aktiveringskod, eller hur funkar det?
Kan jag låna någon annans karta, om jag t ex byter land, eller är kartmaterialet låst/förbrukat vid användandet i en viss GPS-mottagare? Jag kan skifta mellan t ex min egen Friluftskartan Pro och en Europa-karta hur jag vill, så länge det är mina egna kart-data?
Om jag köper en karta på ett minneskort, kan jag göra en egen backup/kopia av kart-datan?

(Kartorna är ju svettigt dyra, så jag vill förstå hur det funkar så att jag inte klantar till det.)

Jag har försökt klura ut hur låsningen funkar genom att sätta en linjelyssnare * på kabeln mellan datorn och GPSen.

När MapSource ska skicka över en låst karta till GPSen så skickas först den långa (25 tecken har jag för mig att den är) koden till GPSen. Sedan ”tänker” (=räknar) GPSen ca 1 sekund och skickar tillbaka ett svar till MapSource om koden stämmer med GPSens elektroniska serienummer + vad det är för karta. Har man en annan (=felaktig) GPS ansluten så skickar GPSens ett annat svar till MapSource, och MapSource ger då ett varningsmeddelande att koden inte stämmer med den GPS som är ansluten.

Har man flera olika kartor i sin GPS så kan man välja vilken karta som ska visas. Men av någon för mig outgrundlig anledning så har Garmin inte skrivit ett ord om detta i de manualer jag läst, när jag hjälp mina långfärdsskridskobekanta som har mer än en karta i sin GPS.

Men enkelt uttryckt växlar man vilken karta som ska visas med att då kartan visas på GPSen trycka på Enter och välja Kartinställningar.
Sedan bläddrar man till Information och trycker på Enter
Då finns det Visa och Dölj för de olika kartorna inklusive baskartan (grundkartan).

Här är det många som inte hänger med, då texten för många tycks vara ologisk. Det som visas är vad som händer om man väljer det alternativet och inte vad som gäller för tillfället.

Står det ”Visa grundkartan” så innebär det att grundkartan för tillfället är dold.

När jag försöker lära mina bekanta hur detta funkar så brukar jag först välja ”Visa ingen” så att alla kartor döljs och sedan får dom välja att visa den karta dom vill ska visas.

Detta var en förenklad beskrivning. Det krävs lite mer val/tryckningar för att byta till den karta som ska visas men det varierar lite med vilken Garmin modell man har.

Detta gäller på man köpt karta på CD/DVD. Ingen jag känner har köpt karta på ett ”färdigt minneskort” så där är min erfarenhet 0.

* linjelyssnare är en ”elektronikburk” med en display som visar alla tecken, inklusive icke tryckbara tecken som skickas fram och tillbaka mellan datorn och den enhet som man har anslutit. Används normalt på jobbet vid felsökning då man inte får kommunikationen mellan datorn och ett instrument att fungera.

Åter till symaskinen (det regnar ute)

Per Brune

De kartor som levereras av Lantmäteriet innehåller 1st licens för installation på PC samt 2st lecenser för installation på GPS-mottagare.

Så i princip kan du köpa en karta, installera den på din dator, överföra kartan på 2 st GPS-mottagare.
Detta registreras via internet med lite koder och på hemsidan kan man gå in och sedan avinstallera en mottagare om man skulle vilja byta eller något liknande.

Om du sedan vill byta så går det väldigt enkelt att göra genom att bara ladda över från MapSource i din dator.
Att ha två olika kartor installerade i sin GPS-mottagare är lite svårare och kan nog vara olika beroende på GPS-modell.

Det var precis så jag trodde att det funkade. Då kan man ju faktiskt tänka sig att låna och låna ut kartor på minneskort...

Det kan vara lätt att tappa bort ett sådant kort i synnerhet vid byte utomhus. Jag var på mässa för några år sedan och han i Kingstons monter skulle visa mig hur ett Micro SD kort ser ut. Det bar sig inte bättre än att han tappade minneskortet på golvet och så var det minneskortet borta (svart kort på svart matta. Kingstons företagsfärg). Nu var det ett tomt minneskort och från en grossist så det var ingen större förmögenhet som gick förlorad, men med ett förprogrammerat minneskort med t.ex Friluftskartan Pro för närmare 1500 kronor så skulle jag inte bli så glad om jag tappade det även om jag vet att det nog finns någonstans inom 1 kvadratmeter.

Per

Det var precis så jag trodde att det funkade. Då kan man ju faktiskt tänka sig att låna och låna ut kartor på minneskort...

Mums! Då kan man alltså t ex låna/hyra en utländsk motsvarighet till Friluftskartan om man ska ut och hoja på sydligare breddgrader?

Tackar för alla svar, nu börjar jag förstå!

Jovisst, jag har inte tänkt köpa någon karta på minneskort. Däremot skulle jag kunna tänka mig att låna en nån gång när jag är i delar av landet jag inte besöker tillräckligt ofta för att tycka att det är ekonomiskt rimligt att köpa en karta. Och det är i alla fall tekniskt möjligt....

Att ha två olika kartor installerade i sin GPS-mottagare är lite svårare och kan nog vara olika beroende på GPS-modell.
Inga problem. Installera kartorna i Mapsource och välj vilka kartdeler som du vill föra över. Sedan kan du följa Brune:s anvisningar för att välja vilken karta du vill visa.

När MapSource ska skicka över en låst karta till GPSen så skickas först den långa (25 tecken har jag för mig att den är) koden till GPSen. Sedan ”tänker” (=räknar) GPSen ca 1 sekund och skickar tillbaka ett svar till MapSource om koden stämmer med GPSens elektroniska serienummer + vad det är för karta. Har man en annan (=felaktig) GPS ansluten så skickar GPSens ett annat svar till MapSource, och MapSource ger då ett varningsmeddelande att koden inte stämmer med den GPS som är ansluten.

Exaktamente. Men det är bara en varning. Om du istället använder webupdater eller något annat program för att tanka upp kartor så sker inte denna kontroll. Enklast är att använda utforskaren och göra en drag-and-drop till GPS:ens minneskort.

Att man kan kopiera in kartan till kortet innebär inte att GPS:en kan använda den. Den 25 tecken långa koden för just exakt den GPS:en (eller just det minneskortet) måste ändå finnas med. Dvs kartan måste vara upplåst för just den GPS:en eller för just det minneskortet.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg