kartor

Hej

Jag undrar var man kan få tag på bra kartor över
cykelvänliga områden kring göteborg, tex änggårdsbergen, getryggen etc

m v hälsningar

jörgen

Bokhandlare mfl.

Alla friluftsområden runt Göteborg finns som orienteringskartor, i vissa fall även vandringskartor. Jag har för mig att några av bokhandlarna i stan säljer dessa, prova Akademibokhandeln vid Brunnsparken. Skatås motionscentral har kartorna över Skatås, Getryggen, Björnåsbergen mfl. vet ej om de har Änggårdsbergen.

Annars kan du kontakta Göteborg Majorna OK som har ritat kartorna över dessa områden (Änggårdsbergen, Getryggen, Björnåsbergen). Se http://www.gmok.nu, om GMOK.

Gröna kartan på 1:50 000 borde väl vara OK för MTB på stigar? För cykling på mindre vägar är 1:100 000 (blåa kartan bättre).

Orienteringskartor är suveräna

KLAGER; sa:
Gröna kartan på 1:50 000 borde väl vara OK för MTB på stigar?

Tvivlar jag på. 1:50 000 rymmer vägar och stora stigar. Men är inte till någon hjälp för små stigar. Orienteringskartor, som vanligen är 1:10 000 el 1:15 000, ger sträckningen på alla stigar, i varje fall när kartan är ny. Skogsbruk, byggen, etc, kan leda till att stigar försvinner el förändras. Orienteringskartor är ett suveränt hjälpmedel för att hitta nya åkbara stigar.

Vår cykling revolutionerades när vi började använda orienteringskartor, eftersom man kan utforska nya stigar och veta på ett ungefär var man är. Däremot tror jag inte att jag någonsin hittat någon ny vända av intresse med kartor som haft större (eller om man vill mindre) skala än 1:15 000. Alltså 1:50 000 eller mer

On-line manualen "MTB runt Uppsala", http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html som vi ut lagt på webben, hade knappast kunnat göras utan orienterinskartor.

Per

Gröna och Blå!

KLAGER; sa:
Gröna kartan på 1:50 000 borde väl vara OK för MTB på stigar? För cykling på mindre vägar är 1:100 000 (blåa kartan bättre).

Jag håller helt med KLAGER! Gröna kartan för MTB och blåa kartan för planering av längre cykelturer/resor. Tyvärr är dom inte så billiga, men det är det värt!

Re: Orienteringskartor är suveräna

ipg289h; sa:
Tvivlar jag på. 1:50 000 rymmer vägar och stora stigar. Men är inte till någon hjälp för små stigar. Orienteringskartor, som vanligen är 1:10 000 el 1:15 000, ger sträckningen på alla stigar, i varje fall när kartan är ny. Skogsbruk, byggen, etc, kan leda till att stigar försvinner el förändras. Orienteringskartor är ett suveränt hjälpmedel för att hitta nya åkbara stigar.

Per

Orienteringskartor är naturligtvis bra om man skall åka regelbundet på ett område. Men det finns ju inte orienteringskartor för speciellt många områden i Sverige (även om många intressanta områdena nära tätorer brukar vara bra representerade), det är inte heller säkert att orienteringskartorna är mera uppdaterade än de gröna kartorna.
Förövrigt så har Upplands Väsby och Järfälla kommun gett ut en broschyr om den del av Upplandsleden som går genom dessa kommuner, på baksidan har de tryckt gröna kartan 1:50 000 (med tillstånd av lantmäteriet), mycket snyggt gjort.
[Ändrat av KLAGER 2003-03-10 kl 07:40]

Hur är Upplandsleden söderöver

KLAGER; sa:
det är inte ... säkert att orienteringskartorna är mera uppdaterade än de gröna kartorna.

Det har du rätt i. Och åker man en rösad led är behovet av karta ganska begränsat. Hur är Upplandsleden runt Upplands Väsby och Järfälla? Vissa delar av den är mycket fina runt Uppsala och skulle växa igenom om det inte vore för MTB.

Skillnaden mellan en orienteringskarta och en 1:50 000 är att de senare bara har ca 10 procent av stigarna i ett område medan orienteringskartor kan ha över 95 procent. Men visst åldras de. Något som faktiskt kan vara ganska kul är att kolla gamla orienteringskartor. Stignätet i södra Nåsten utanför Uppsala blir endast begripligt med 20-30 år äldre kartor.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

Upplandsleden söder om Sigtuna är tämligen väl upptrampad, inga problem med igenväxning. Å andra sidan är väl inte terrängen alltid den roligaste, inte alltid så mycket variation längre söderut. Det finns också en stäcka 17 av upplandsleden som går från Bålsta-Skokloster , passar bra efersom det nu går pendeltåg till Bålsta.

Nix,

KLAGER; sa:

Jag trodde som du Kurt, tills jag provat själv. Min erfarenhet är att man snabbt tappar bort sig eller åtminstone inte får den detaljinformation man är ute efter.

Gröna kartan är ju alltid trevligt att ha en bunt av hemma, om inte annat för att få en överblick av grusvägar inom ett område som man kanske ibland använder som transportleder. Men för mig är de historia för annat MTB-bruk.

IMHO
# Magnus

9090; sa:
Jag undrar var man kan få tag på bra kartor över
cykelvänliga områden kring göteborg, tex änggårdsbergen, getryggen etc

Hej!
Du kan få tag i orienteringskartor över olika områden i och runt Göteborg på Tidpunkten eller Akademibokhandeln i Ö Nordstan (den som ligger vid entréen från N Hamngatan).
T ex finns Ängårdbergen i skala 1:10000 och Delsjöområdet (med Getryggarna) i skala 1:20000.
Förutom dessa exempel finns flera andra kartor.
Bertil.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg