Håller på att utexperimentera en bra karthållare för långfärdscyklister. Har försett en oljehärdad masonitskiva med ett par byglar av aluminium, som träs över styret. Kartan ligger i en plastficka, som hålls fast på masonitbrickan med ett par gummiband eller miniexpandrar. En syntetrem med spänne är fastnitad i kartbrickans bakkant. Spänns runt styrstammen vid böjen.
En aluminiumskena med en liten kompass går framåt tio centimeter, så att kompassnålen inte påverkas av cykelstyret (om detta är av stål). En vanlig midjeväska är modifierad att fungera som styrväska på vanligt sätt framför styret. Hänger i framkanten av kartbrickan.
Då karthållaren tar upp nästan all plats mellan växel- och bromsreglagen på styret har cykeldatorn fått en liten bit rundstav av samma grovlek som styret på ena sidan av kartbrickan att sitta på.
Hembygget fungerar mycket bra. Masonitskivan, impregnerad med prima linolja, ser trevligt hemslöjdsaktig ut bland alla hightechbetonade nutida cykelprylar.
En aluminiumskena med en liten kompass går framåt tio centimeter, så att kompassnålen inte påverkas av cykelstyret (om detta är av stål). En vanlig midjeväska är modifierad att fungera som styrväska på vanligt sätt framför styret. Hänger i framkanten av kartbrickan.
Då karthållaren tar upp nästan all plats mellan växel- och bromsreglagen på styret har cykeldatorn fått en liten bit rundstav av samma grovlek som styret på ena sidan av kartbrickan att sitta på.
Hembygget fungerar mycket bra. Masonitskivan, impregnerad med prima linolja, ser trevligt hemslöjdsaktig ut bland alla hightechbetonade nutida cykelprylar.
Senast ändrad: