Kartfodral som tål kyla

Tänker införskaffa ett nytt vattentätt kartfodral som ska användas på tur i fjällen vintertid likväl som sommartid, samt vid paddling. Mitt gamla fodral har klarat en vintertur, men på tur nummer 2 sprack det i kylan. Har någon tips på modeller som tål kyla bra?

när mitt köpta blev "mjölkigt" och svårläst gjorde jag nya själv.

kraftig plast köpte jag i en tygaffär

det kanske inte är tätt för ett riktigt bad men jag sydde kanterna + tape och sedan en enkel rullförslutning med självhäftande kardborre band

och det har funkat bra för mig i 5 år nu , har flera bla ett lite större på fördäck kajaken (plasten är kanske något repig nu men klar och tillräckligt tät).

Plastkartor rular!
Då slipper du kartfodral helt och hållet.
Jag hoppas att Lantmäteriet snart börjar sälja kartor tryckta på plastmaterial, liknande Tyvek.

(Fast jag vet i och för sig inte hur väl Tyvek klarar kyla)

I Kartbutiken under Lantmäteriets hemsida finns inplastade fjällkartor att köpa. Jag har dock aldrig känt på eller sett såna i verkligheten så jag har ingen aning om huruvida de är något att ha eller ej.

Vad har du nu?

Jag har haft olika kartfodral som alla klarat kyla utan problem. Ortleib är bra. Vi har haft 4-5 olika sådana fodral i familjen sedan ca 10 år tillbaka för olika ändamål. Ett av dessa har gulnat så att det inte är användbart längre övriga är OK.

Thure

Har ett Everest från Stadium, om jag minns rätt. Ska ta en tur på lunchen och se om jag hittar något som känns bra :=)Övervägde en inplastad karta, men då ny version av den fjällkartan kommer i slutet av 2006 så fick det bli en billigare pappersvariant.

Nordesjö; sa:
(Fast jag vet i och för sig inte hur väl Tyvek klarar kyla)
Fick höra av en skridskokompis att han hade hittat en Tyvek karta infrusen i isen, hackat loss den, tagit hem och sköljt av. Den var märkt & det var bara att kontakta ägaren som fick tillbaka den utan några skador.

M a o Tyvek klara kyla skapligt. Däremot tycker jag de är "fladdriga" (& stooora), vill gärna ha fodral av den anledningen.

//Aina

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg