Få omvikningar
Beror delvis på vilken typ av kartor man använder. Själv föredrar jag att få god överblick på kartan framför att se små detaljer tydligt, och väljer därför ofta skala 1:100 000 hellre än 1:50 000. Då funkar det bra med ett kartfodral på 27 x 27 cm. Gärna ett som är genomskinligt på båda sidor. Jag brukar då klara mig framtill lunch utan omvikning av kartan. Ortlieb har sådan modell. Jag brukar trä remmen över huvudet och ena armen och ha kartfodralet under ena armen. Då är det inte i vägen under åkning och är ändå enkelt att få fram och titta på under färd. Vill man använda 1:50 000 kan det vara lämpligt med ett större fodral eller se till att det är lätt att plocka ut kartan för omvikning. Med skala 1:50 000 behövs som regel också plats för fler kartblad.
Vill man göra ett fodral själv är detta ganska enkelt. Kapellfönster av plast går bra att både sy och limma (med t.ex. Liguisole eller likande). Det tycks finnas två typer av fönsterplast dels en som tål solljus men blir stel i kyla (kapellplast), dels en typ som håller sig smidig även i kyla men som gulnar efter långvarig UV-exponering (Ortlieb).