Kartex - varför inte?

Hej,
Jag köpte sverigekartan (med kartex3) via lantmäteriet webshop á 395 kr. Programmet fungerar utmärkt med min Garmin eTrex till såväl rutter som tracks och waypoint-editering. Smidigt och extremt lättanvänt. Via lantmäteriwebbens nya funktion "din karta" kunde jag sedan komplettera med att hämta hem terrängkartan över just mina favorittrakter. Kartan distribuerades direkt till mig som rik-fil, och kostade mig 150kr (2x2 mil).

Jag har inte sett de andra programmen som diskuteras här, men jag kan inte förstå vad som skulle vara negativt med Kartex (särskilt inte sedan lm införde "din karta"-funktionen). För knappt 550 kr totalt fick man ju ganska mycket - utan handpåläggningar.

Hälsn /Andreas

Kartex har så många begränsningar

Köpte en CD med blå kartan men Kartex var så gammal att den inte supportade GPSer alls. Nyare Kartex supportar bare en bråkdel av marknadens GPSer.
Kartex har många begränsningar, som när man vill klippa ut en kartbit till ett dokument, skriver man in en siffra fel så får man ett felmeddelande men får ej chans att rätt till felet, eller så har man klipp ut mer än 10 Mbyte. Utskrifter till skrivaren är bedrövliga, 3 cm marginal på papperet förutom ”tracken” som fortsätter utan för kartbilden. Försöker man skriva ut översiktskartan får man endast med en 1cm av den östligast delen, resten hamnar utanför papperet. Listan med programmissar kan göras lång. Får jag fria uppdateringar av terrängkartan från Lantmäteriverket under 20 år, ska jag skriva ner alla förbättringar som jag skulle gjort om jag var programansvarig, innan programmet släpptes.

Men det största problemet är inte Kartex utan att kartorna på CD är så jävligt dyra, gröna kartan över mitt skridskoåkområde kostar 25000 SEK, du läste inte fel och jag skrev inte fel, 5 CD kostar tjugofemtusen kronor.

Per Brune

Kartex vs andra pgm

Det har funnits mängder med diskussioner här angående Fugawi, Kartex, OZI och många andra pgm. Alla dessa diskusisoner är mkt intressanta, men det är väl ändå ändamålet som styr valet?
För min del är Kartex alldeles perfekt, Röda Kartan likaså. Jag skapar rutter för MC-åkning, vilket innebär att om jag skulle scanna in kartor, kalibrera mm, skulle jag behöva lägga ner massor med tid innan det fungerar.
Jag köpte Röda Kartan för 1995 kr och det tycker jag är överkomligt. Den täcker ju hela Sverige. Att sedan LM dubblar priset för den nya versionen kan ju förstås diskuteras.
Jag har även använt OZI tillsammans med inscannade sjökort, och där är ju OZI perfekt.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Fugawi, men den kan ju också läsa RIK-formatet som LM använder.

ok, då vet jag mer...men:

Ok, då är jag med. Har inte haft problem med utskrifter & utklipp ännu, men då förstår jag vad som kan vänta.
Spontant tror jag dock att många som klagar på kartpriserna inte utforskat "din karta" på lm-hemsidan.
Jag har ingen anledning att nagelfara din prisuppgift, men måste konstatera att jag där kan köpa hem en yta motsvarande hela skåne för 5000 kr, vilket således skulle kunna innebära att en skridskoentusiast bör klara sig under 25000kr om han inte har enormt långa ben ;)

Hälsningar /Andreas

Åkområdet är stort

Det kanske inte är så lätt för dig att veta, men man åker långfärdskridsko där det finns snöfri, slät och tillräckligt stark is. Vanliga åkområdet omfattar sjöar i Västmanlands-, Dalarnas-, Södermanland-, Upplands-, Stockholms-, Örebro län + Vänern & Vättern. Det är därför det behövs så mycket kartor.
Man behöver inte ha långa ben, men man behöver vara morgonpigg om små ska njuta av blanka isar.

Per Brune

Finns gamla versionen kvar

Enligt Kartcentrum i Stockholm (http://www.kartcentrum.se/index2.html) finns Gröna kartan på CD-ROM i både den gamla versionen och i den reviderade versionen. Den gamla kostar där fortfarande 1995:- medan den reviderade (med bl.a höjdkurvor) kostar 3995:-, allt enligt Kartcentrums hemsida. Så det går att komma billigare undan...

Men jag håller såklart med om att Kartex är mycket begränsat och att Lmv driver en mycket märklig kartpolitik, inte bara gällande de digitala kartorna! :-(

// Stefan N

...men inte alla!

Kollade med Kartcentrum igen och det är bara vissa län som inte reviderats och då kostar 1995 kr, de som har rev. kostar 3995 kr. Tyvärr!

>> SN

Skridskoåkning dyrt...

Ja, behöver man alla de CD skivorna lär man behöva köpa ganska många vanliga gröna kartorna 25x25 km innan man har kartor över hela området... Det lär ju inte heller bli helt billigt! Man är ju inte så supersugen på att scanna som en galning bara för att tjäna några kronor...

Men det är ju klart att 20x20 km digital .rik karta skall kosta 250:- det är ju lite dyrare än en pappersversion, och eftersom de slipper tryckning, levererar över nätet osv.

Det borde ju bli billigare, men kan de komma ner så att man kan hämta hem en 25x25 km dvs en vanlig gröna kartan för 50:- då kan man börja fundera....

MASPsource - Etrex Vista - kartor

guy.gif
Hej

Jag har nu haft Etrex Vista en vecka och då dyker problemet upp att man vill kunna ladda kartor --> att man måste använda MapSource från Garmin.

Erfraenheter so far:
+ häftigt kunna se kartan i GPS
+ enkelt att göra rutter i Mapsource
+ bra stöd för alla waypoints symboler

- användar gränsnitt i Mapsource är dåligt( Vista är bra)
- laddar man ned en ny karta tas den gamla bort --> att alla kartor måste laddas ned samtidigt
- laddar man upp en track och sedan waypoints så tas de gamla bort ....
- begränsning att en rutt kan bara ha 50 ounkter och att MapSource inte varnar om man skickar ner flera..
- MapSource känns som ett windows 3.11 program jmf med Oziexplorer.

Fråga: För att Etrex Vistan skall bli ännu mera användbar skulle man vilja ha in fler cykelvägar och bättre kartor norr om dalälven. Vet ni om det finns nedladdningsbara kartor av bättre kvalite än Garmins.
Enligt rykte skulle speceb vara öppen

Kunna få en Grön karta att ladda ned ?? Gör lantmäteriet något ...

Hlsn
Magnus Sälgö
magnus@ids.se

Bra länkar på nätet
http://www.geocities.com/etrexkb/
http://members.dingoblue.net.au/~benjaminj/gps/links.htm

Göra egna kartor till Mapsource.

Det finns ett par program som gör det möjligt att ändra och lägga till i Mapsource-kartor eller t.o.m. göra helt nya. Tyvärr är programmen fortfarande beta-releaser och ganska svåra att använda. Det ena heter MapDekode och sprids lagligt(!) av en viss Mary Sanders, känd i Mapsource-kretsar för mindre lagliga tilltag, det andra programmet hittar du på länken nedan. I Mapdekode finns också en beskrivning av .img-filformatet, den kan jag skicka till den som hör av sig.

http://www.geocities.com/gpscurioso/download.html

--
Henrik Andersson
http://go.to/gps

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg