Kartbok med Swedish Grid

Kartbok över Sverige med Swedish Grid ....

Köper man lantmäteriets karta grön, blå etc. så är det rel. enkelt att ta reda på vilka koordinater som en plats punkt har som kan knappas in i GPS:en.

Problemet är med kartböcker som istället ofta har ett rutnär som är till för att matcha index dvs. A5 etc.

Finns det någon bra kartbok där man enkelt kan se Swedish Grid ?!?! eller motsvarande ...

Hlsn en som ibland föredrar papperskartor...

Jag har "Bonniers stora bil- och turistatlas". I den är gränserna för de topografiska klartbladen utsatta. Koordinaterna är glest utsatta men de finns där.

Per

Försvarets Vägatlas är eminent kartbok med xy typ
7500000; 7525000; 7550000 osv inte så tätt mao
Problemet idag att den säljs inte till privatpersoner längre
/Runar

Finns den antikvariskt?

errbe; sa:
Försvarets Vägatlas är eminent kartbok med xy typ
7500000; 7525000; 7550000 osv inte så tätt mao
Problemet idag att den säljs inte till privatpersoner längre
/Runar

Låter intressant för en kartfreak. Vilken skala är det och vad är det för kartmaterial i grunden? Kostnad?

Thure

Re: Finns den antikvariskt?

Låter intressant för en kartfreak. Vilken skala är det och vad är det för kartmaterial i grunden? Kostnad?

Thure [/QUOTE]

Skala söder om Söderhamn 1:250000
Skala norr om Söderhamn 1:400000

Ingen aning om kartmaterialet
Inga höjdkurvor
Storlek på varje kartblad 28x38cm
Det mesta av småvägar finns med
Atlasen såldes tidigare för ca 250SEK

För att få tag på en ny kartbok idag då fodras det nog vissa försänkningar hos någon kamoflageklädd man (kvinna) tyvärr
/Runar

Re: Re: Finns den antikvariskt?

errbe; sa:
Skala söder om Söderhamn 1:250000
Skala norr om Söderhamn 1:400000

Ingen aning om kartmaterialet
Inga höjdkurvor
Storlek på varje kartblad 28x38cm
Det mesta av småvägar finns med
Atlasen såldes tidigare för ca 250SEK

För att få tag på en ny kartbok idag då fodras det nog vissa försänkningar hos någon kamoflageklädd man (kvinna) tyvärr
/Runar

Det verkar vara en kamoflageklädd variant av Bonniers. Den har de egenskaperna

Per

KAK

magnus@ids.se; sa:
Finns det någon bra kartbok där man enkelt kan se Swedish Grid ?!?! eller motsvarande ...

KAK:s Bilkarta av lite äldre modell har lat, long för hela Sverige i skala 1:400.000 eller bättre. Mycket användbar för att ta ut koordinater för en plats eller ort.

Kan införskaffas på vilken loppis som helst för ca tian och uppåt. På antikvariat får man väl betala några tior mer.

Rekommenderas varmt. Omvandling till Swedish Grid kan sedan göras i GPS:en eller vilket navigationsprogram som helst.

Sveriges natinalatlas

Hej!

I verket Sveriges natinalatlas finns en del som heter Sveriges kartor. Denna innehåller information och historik om kartor och geodesi (intressant för oss kartfreaks) samt en Sverigekarta.

Sverigekartan har ett rutnät som stämmer med det som gröna kartan har, tex 8F hemma hos mig i Linköping. Tyvärr finns inte RT-koordinater utsatta med siffror, men det fixar man lätt själv. Det är bara att kolla tex. på en grön karata så ser man att NÖ hörnet av 8F har koordinater (6500000, 1500000). Sedan kan man skriva dit siffror själv, det finns plats i marginalen.

Kartdelen kan även köpas separta. Jag köpte min för 40 riksdaler på kartbutiken för ett antal år sedan, men den var nog på rea då. I denna har jag skrivit in de koordinater som jag brukar använda.

Kartan har även trevlig terrängskuggning. Den är i skala 1:700000 så det är förstås mera typen av översiktskarta.

Mvh, Fredrik

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg