Kartan

Då man läser om olika turer eller följer ett färdspår vilket är väldigt trevligt så dyker det ofta upp en massa lokalnamn. Man blir nyfiken och vill kolla på kartan. Kartan är dock usel när det gäller namn och detaljrikedom. Kartan på t ex Hitta är mycket mer detaljrik. Går det inte att lägga in en bättre karta?

Hasse

Kartan igen..

Har ni verkligen kollat med t ex länsstyrelsen om det inte går att lägga någon av deras gratis karttjänster som bakgrund?

Tittar man t ex på Länsstyrelsens "vattenkartan" så har den minst samma innehåll som Lantmäteriets fjällkarta (såvitt jag kan se iallafall) : http://www.gis.lst.se/vattenkartan/htm/viewer.asp
Kan även enkelt skrivas ut i valfri skala i A3 eller A4, kan sedan tejpas ihop för den kostnadsmedvetna vandraren i dessa kärva tider:)

Bra kartor är ju särskilt viktigt då det ofta är ont om samhällen att orientera sig efter i de bygder som jag tror att de flesta av Utsidans medlemmar är intresserade av.

Länsstyrelsen har ju även andra karttjänster t ex tittskåp (som jag dock ej fick att funka nu).

Jag tror att det hade inneburit ett stort lyft för Utsidan med bättre kartor.:)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg