Karta

paddelkarta

Det går alldeles utmärkt med terrängkartan 1:50.000
Bor du i Sthlmomr skaffa sssk jubileumkarta i tyvek baserad på terrängkartan så täcker du in hela skärgården,mälaren,o en hel del till!
/Bosse.
 
Sjökort?

Så ni rekommenderar att man använder vanliga kartor istället för sjökort? Jag ska paddla i insjöar.
 
Kartor

Ska man paddla i insjöar är valet lätt, för det finns inga sjökort från Sjöfartsverket för våra insjöar förutom dom stora sjöarna (Mälaren, Hjälmaren, Vänern och Vättern). Det finns vissa ”lokalt” utgiva sjökort men de säljs bara ”lokalt”.

Per Brune
 
svar

I och för sig så är det i de sjöarna vi ska paddla, Mälaren, Hjärlmaren, Vänern. Men ni kanske ändå rekomenderar kartor?
 
Tyvek kartan

Även om jag är en dålig navigatör och paddlar sällan i förhållande till jag seglar, så föredrar jag Lantmäteriverkets kartor vid paddling. Sjökorten visar mest vad som finns under vattenytan, medan landkartor visar vad som finns på land. Åtminstone på min Tyvek karta är sjöfartens farleder utritade, om en svagt och i nästan samma färg som vattnet. Men går att rita på kartan så att man lättare ser var farlederna går. Information om Tyvek kartan finns på http://www.firmaflam.se . Använd sökfunktionen Här på Utsidan och sök på tyvek.

Per Brune
 
Re: svar

emyrin; sa:
I och för sig så är det i de sjöarna vi ska paddla, Mälaren, Hjärlmaren, Vänern. Men ni kanske ändå rekomenderar kartor?

Det är lättare att hitta med topografkartan eftersom den innehåller höjdkurvor och uppgifter om vegetation. Detta gäller speciellt i örika sjöar och i skärgårdar. På Mälaren Hjälmaren och i Vänern är det oftast ganska lätt att hitta rätt och där går det bra med sjökort också men om det är landningsplatser och tältplatser du är ute efter hittar du sådan betydligt lättare med topografkartan.

Man skulle gärna vilja ha med täta vassar på kartan också men dessa är tyvärr oftast dåligt redovisade.

Även sommarstugor och annan bebyggelse är ofta dåligt redovisad på kartor och i ännu högre grad på sjökort.

Thure
 

Liknande trådar