Denna site är för övrigt bättre än Lantmäteriets Kartsök för här får man se rätt stora bitar.
Vill ni veta en "hemlighet". Jag kom på hur vi snåljåpar ska kunna skaffa oss gratis kartor, men det krävs lite arbete.
Kartbilderna sparas i webläsarens cache så det enda man behöver göra är att ta dem därifrån och sen använda ett valfritt bildprgram för att klistra ihop dem. Eftersom man kan få fram koordinater så kan man också kalibrera kartan för Ozieplorer, Fugavi eller vad som helst.
Med Windows XP och IE6 finns cachen i
C:\Documents and Settings\"Användarnamn"\Lokala inställningar\Temporary Internet Files. Du måste nog visa osynliga filer för att se den.
Problemet är den fula skalingen av bitmapkartan. Om du lyckas få "linjalen" på den första översiktskartan till 50 km har du fått högvinsten! Om du väljer bort Fastighetskartan och zoomar in till tills linjalen visar 0,79 km visas terrängkartan vad jag kan se exakt pixel för pixel! Svårigheten är bara att få den första kartan exakt 50km! Jag lyckades få det av en ren slump.
Jag kör min 19" bildskärm med upplösningen 1152x864 pixlar.
Jag valde Uppsala län, hela länet
Voila!
Sen var det ingen svårighet att panorera omkring i kartbilden för att sedan klistra ihop delarna i datorn och kalibrera i Ozi med koordinater från kartsiten! Spara kartan som TIF och används sedan Geotiff-programmet från Ozis website för att göra om den till ett format som kartprogrmmen hanterar bättre. (Behövs nog bara för riktigt stora kartor.)
Det tog visserligen en hel kväll att få ihop en hyfsat stor karta, men är man snål så!
Per
[Ändrat av pery 2006-01-22 kl 20:54]