Karta och kompass?

Hej på Er.

Jag skriver en undran om karta och kopmpass - nödvändigt? Vilken karta, vilken typ av kompass?

Skriv gärna ner Era kunskaper och erfarenheter om detta.

Tack,
 
Var är du?

plastbaljan; sa:
Hej på Er.

Jag skriver en undran om karta och kopmpass - nödvändigt? Vilken karta, vilken typ av kompass?

Skriv gärna ner Era kunskaper och erfarenheter om detta.

Tack,

Om du vet var du är och vart du skall är det oftast onödigt men om du söker en bestämd punkt. För färskvatten, upplockning, åutgång mm kan de vara till stor hjälp. Själv använder jag mig mest av 50 000 delen, salladsbladet och sen brukar jag en vanlig handkompass. Den följer med mig iland. Där fungerar kartan med, enklast så.

Go tur

Johan K
 
Måste man ha karta?!?

På midsommardagen kom jag på kvällen till en campingplats och drog iland min kajak.
En överförfriskad herre blev genast intresserad men så stannade han upp när han såg mitt sjökort och min kompass; måste man ha karta när man paddlar?!
Öhh...

I mina hemmavatten skulle jag klara mig bra utan kompass om det inte blev dimma eller så men jag har alltid karta eller sjökort med ändå om det inte rör sig om bara en liten kvällstur.
Folk som kommit sjövägen till paddling, tex seglat eller åkt stressbalja tidigare brukar föredra sjökort medan dom som inte har tidigare erfarenhet brukar föredra vanliga landkartor, oftast gröna kartan som är i skala 50 000.
Under min semesterpaddling i somras använde jag blå kartan som går i 100 000 och uppskattade att slippa vika om hela tiden när man håller långa dagsetapper. 100 000 ger större överblick men är rörigt om det är tät skärgård, så är inte fallet från Östhammar till Umeå och på sådana sträckor är 100 000 oslagbart på långpaddling.
Magnus Fischer använde 250 000 på sin skandinavienpaddling, väl extremt för vanligt bruk, rena jordgloben.

Jag använder både fast kompass som jag styr på och handkompass som jag tar ut kurser och syftar med.
På stora överfarter kan man svära på att båda går helt fel...



JL
 
Kompass är nog bra!

Hej
Efter 6 säsonger har jag aldrig nyttjat kompass i "skarpt" läge,men 2003-11-06 var det dax.
Under säsongens kanske sista paddling (i morse var det fruset vatten) i Täfteåfjärden, västra delen av Norra Kvarken, kom dimman på 20 minuter med en sikt stundtals mindre än 50 meter. Med kompassens hjälp paddlade jag tillbaka till istättningsplatsen, ett avstånd på ca 6 km, och när jag började se landkonturerna var nära intill isättningsplatsen.
Jag hade nog kommit iland med hjälp av att iaktaga riktningen på vågrörelserna eftersom vinden var stabil, men aldrig så nära och så säkert.
Slutsats:Kompass bör vara standardutrustning i kajak!
Kurt A
 
Brukar ha en vanlig orienteringskompass fastsatt under corden på fördäck. Ger mig sällan ut utan kompassen, även om man tror att man hittar så kan skärgård se väldigt olika ut från olika håll. Då är det skönt att åtminstone veta från vilket håll man ser det, samt ungefär vilket håll som är hemmåt.
Karta då, oftast gröna kartan eftersom den även ger landinformation, men i områden med mycket båttrafik har jag gärna sjökort. Ger bättre möjlighet att hålla sig borta från farlederna.
 
Kompass känns tryggt...

Jag satsar på gröna kartan och kompass. Vid skärgårdspaddling räcker kartan oftast bra, men som nämnts ovan är kompassen en nödvändig säkerhetsåtgärd.

Flytväst är ju också mest en säkerhetsåtgärd så länge man sitter tryggt i kanoten...
 
Karta&kompass

Naturligtvis följer alltid kompass med på alla turerna oavsett om det är i hemmavatten eller lite mer expedition. Har alltid med en reservkompass som jag har i en liten ficka på flytvästen. Där sitter den fast med en liftkortsjojo, så den är lätt att ta fram vid behov. En lika dan jojo har jag fäst i kartfodralet. Men denna kompass har en enkel pejlfunktion men spegel. Peljkompassen använder jag ofta för att säkerställa positionen och rikningsbestämma färdriktningen. Jag tycker det är svårt att orientera mig Nord - Syd utan kompass och karta. Har råkat ut för tät dimma några gånger. Navigering utan kompass i sådana lägen är hopplöst, i synnerhet när det blir kav lugnt.
Brukar lägga ut kompasskurser som ren övning och sedan bara paddla efter kompassen, utan att korrigera för avdrift och vind. Det är förvånansvärt med vilken precision man kommer fram till målet. + - 25 m på en sträcka av 1- 3 km.
 
Fast monterad kompass.

Jag har alltid haft en fast monterad kompass i min Lisa. Första kompassen var en jollekompass med vanlig kompassnål och vridbart kompasshus från Suunto som numera inte tillverkas längre.

Efter 19 år så var plasten i kompasshuset så brunfärgad av UV-ljuset att det var dags att byta ut kompassen. Bytte till en rysk orienterarkompass med snabb och bred lysande nål. Jag sågade till plexiglasplattan så att den skulle passa på det tidigare teakfundamentet en cylinder som ger en horisontell yta att sätta kompassen på.

Jag föredrar också topografiska 50.000 dels kartan som nästan alltid är med. Undantaget är paddling i det lokala sjösystemet här i Bagis.

Thure
 

Liknande trådar