Kårsta-Rimbo

Är det någon som vandrat (eller cyklat) gamla järnvägen mellan Kårsta-Rimbo? Hur långt är det? Underlag?

se upp för hästar!

Vet inte om det fortfarande är aktuellt men sist jag red (på en häst) var det en guidad tur som gick från en gård i Kårsta. Turen gick bitvis på den gamla banvallen upp mot Rimbo. En hord hästar som spränger fram på en smal banvall är nog inge kul att möta.

Men Lycka till

Bengt

Mera banvall

Jag har funderat på samma rutt men inte kommit iväg än. Jag har en arbetskamrat som gått längs banvallen Norrtälje-Rimbo 3 ggr. Det fattas vissa bitar enligt henne men tittar man på kartan så hittar man banvallen delvis som "enklare väg" mm.

Rimbo var ju förut en "stor" järnvägsknut. Det gick också järnväg Rimbo-Hallstavik 42 km samt Rimbo-Faringe-Uppsala. Från Faringe gick en bana upp till Gimo. 1970 låg rälsen kvar så den försvann väl någonstans i början på 70-talet.
Är det någon som vet om dessa sträckor är vandringsbara?
Delen Faringe-Uppsala är numera museibana.
Mvh Björn

Banvall

Kårsta-Rimbo (13 km 3 h vandring) är snarast vandringsled (går mycket fint längs med sjön Sparren), hela sträckan finns kvar.

Norrtälje - Rimbo (22 km? 4 h vandring), sista biten (1.5 km) in mot Rimbo saknas (bla en bro), gå/cykla väg 77 istället. Annars finns resten kvar, större delen av banvallen är grusbelagd för cykling (blir inte lika intressant att vandra kanske). Hela sträckan går genom odlingslandskap, mycket trevligt. Passerar längs flera våtmarker och mindre sjöar.

Rimbo-Hallstavik återstår, går mer genom skogslandskap. Det betyder att den förmodligen inte plöjts upp till åker i alla fall, kan nog ha växt igen på flera ställen, gröna kartan behövs nog.

Rimbo - Faringe - Uppsala Ö samt Faringe - Gimo återstår speciellt sträckan Rimbo - Faringe - Gimo verkar intressant.

http://w1.181.telia.com/~u18109564/historia/891/ulnj/linje/index.htm
[Ändrat av KLAGER 2002-06-10 kl 07:51]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg