Karrimor Fire Starter, formen på bladet?

Som man kan se på bilden nedan är själva bladet man ska slå med uthugget på två ställen (i nedre änden samt till vänster på bladet på bilden) där den vänstra uthuggningen är tandad.
Är det någon som vet vad man faktiskt ska använda dessa till? Är det för att lättare kunna skava bort småbitar av magnesiumet? Den platta sidan duger ju till gnistor utan problem...

97979f395f3c84caa041ac75ffdc2ccb.jpg

När allt utom ditt tände är genomsurt ger de taggade delarna fler gnistor än en slät sida, det kan göra skillnaden mellan att det tänder eller att du fortsätter frysa.
go tur

Så jag kör på den släta sidan "så länge det fungerar"?
Jag brukar köra på den släta långsidan, vad används den släta V-formade delen till?

Så jag kör på den släta sidan "så länge det fungerar"?
Jag brukar köra på den släta långsidan, vad används den släta V-formade delen till?

Min hypotes.

V-delen har ungefär dubbelt så stor anläggningsyta (jämfört med den platta delen) på ett nytt (cylindriskt) tändstål, varpå gnistmängden i princip bör dubblas.

Dessutom.
Om du enbart har använt den platta delen kommer ditt tändstål med tiden bli slitet och platt, då man i princip alltid "drar" på samma ställe.

Börjar det bli platt-slitet borde man kunna använda V-delen för att motverka detta.

Greppet på tändstålet avgör ju om du kan rotera eldstålet eller håller det i samma läge. Biten bågfilblad och rund skaft har praktiska fördelar, Det taggade V-formade stålet gav på våra fotograferingar närmare 10x fler gnistor än ett slätt stål, t ex knivryggen.
Torrt tände i plastpåse i fickan är fortfarande mest avgörande för all eldning. Samla, torka och bered.
Den förberedde får oftast eld.
go tur

Greppet på tändstålet avgör ju om du kan rotera eldstålet eller håller det i samma läge. Biten bågfilblad och rund skaft har praktiska fördelar, Det taggade V-formade stålet gav på våra fotograferingar närmare 10x fler gnistor än ett slätt stål, t ex knivryggen.
Torrt tände i plastpåse i fickan är fortfarande mest avgörande för all eldning. Samla, torka och bered.
Den förberedde får oftast eld.
go tur

Precis.
De flesta eldstål har ett platt handtag/grepp som gör att man enbart vill hålla det på 2st olika sätt. Runt handtag med midja hade varit bra.

Ett ark näver i fickan räcker för att göra upp eld även under den blöta hösten. Går fint att tända med eldstålet.

Som man kan se på bilden nedan är själva bladet man ska slå med uthugget på två ställen (i nedre änden samt till vänster på bladet på bilden) där den vänstra uthuggningen är tandad.
Är det någon som vet vad man faktiskt ska använda dessa till? Är det för att lättare kunna skava bort småbitar av magnesiumet? Den platta sidan duger ju till gnistor utan problem...

97979f395f3c84caa041ac75ffdc2ccb.jpg

Bara en fråga ,kan du förklara vart du har magnesium i den där?

Ok - jag kör me magnesiumblock och eldstål som backupp.

Känns lite säkrare med att fila ur en liten hög magnesium och tändved o sen dra eldstålet.

Blir ju en väldigt het men kortvarig liten magnesiumbrasa

I så gott som alla eldstål av den modellen, från Jukkastickan och framåt) har någon sorts legering med Cerium.
Förr i tiden var eldstålen en kolstålsbit och flinta/kvarts.
Det är troligtvis samma tillverkare av "pinnen" till alla eldstål.
Det finns dock stora skillnader.
De man kan köpa "två för 79:-" på Tradera, med en grön skrapgrej, är kass. de är för mjuka för att ge en vettig gnista.
De jag brukar använda är de äldre märkta "Fireflash".

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg