Karpaterna?

Jag och min sambo funderar på att vandra i Karpaterna i sommar. Vi har försökt leta efter information om vandringsleder o dyl men har inte hittat någon bra info. Är det någon som har tips på böcker eller sidor på Internet om vandring i Karpaterna?

Och hur är det med tältning, vatten, rovdjur etc?

Rumänien anser jag har finast och mest varierad natur. Är det dit ni tänkt åka? De mest populära och lättillgängliga områdena (från Brasov) är Bucegi, Piatra Craiului och Ciucas. Där sover man dessutom i stugor.

Slovakien har också många fina områden som är lätta att nå med superbilliga (natt-)tåg från t.ex. Bratislava eller Prag. Googla efter Mala Fatra, Velka Fatra, Vysoke Tatry (High Tatras), Belianske Tatry (rekommenderas).
Höga Tatra: http://www.vysoketatry.com/en.html eller http://www.tanap.sk/

Om ni hittar ett område ni blir intresserade av så ger jag gärna tips på rutt.

Transylvanien

Besökte Rumänien ett par veckor 2004 och kan verkligen rekommendera det. Vi flög charter till Constanta på Svarta Havskusten och reste sedan runt med tåg enligt.
Constanta > Brasov > Zarnesti > Brasov > Bukarest > Constanta

Här följer mina intryck och tips:

-Brasov, en trevlig stad med medeltida stadskärna väl värd ett par dagars besök. På hörnan mellan Stortorget och Svarta kyrkan ligger en friluftsbutik som bla sålde vandringskartor. Brasov är en bra utgångspunkt för vandring i Karpaterna.

-Den lantliga byn Zarnesti ligger vid foten av den nybildade nationalparken Piatra-Craiului där vi vandrade i de vackra och branta kalkstensbergen. Rumänerna har en förkärlek till att dra lederna på bergskammen istället för dalarna som brukligt i Sverige. Förutom att det blir mycket branta stigningar gör det även att det är mycket svårt att få tag på vatten vilket dock kompenseras av en fantastisk utsikt. Vi övernattade i en enkel hytte där man kunde få omellett och soppa samt köpa dricka och godis. De flesta rumäner verkade dock tälta utanför hytten. I Zarnesti bodde vi på familjen Popas gästgiveri http://www.pensiuneaelena.ro. Förutom väldigt god rumänsk mat och vandringtps ordnade de björnsafari med parkvakterna (såg 7 björnar) samt skjutsade till de lokala sevärdheterna (Bla slottet i Bran samt en forskare som hade två handuppfödda vargar på bakgården). Zarnesti och Piatra-Craiului var helt klart resans höjdpunkt.

-Bukarest är en skitig och charmlös stad. Enda egentliga sevärdheten är Parlamentsbyggnaden vilken är världens 3:e största byggnad efter Kinesiska muren och Pentagon. Enda shoppingtipset är http://www.himalaya.ro/. Huvudtipset är dock att passera Bukarest utan att stanna.

-Constanta är en bitvis charmig men förfallen hamnstad belägen mellan semesterorterna Mamaia och Neptun. Det finns en del gamla romerska ruiner som kan vara värda ett besök. I de omgivande semesterorterna finns givetvis milslånga stränder och en massa hotell för de som gillar sånt. Från Constanta finns färdiga dagsturer till Donaudeltat. Alternativt kan man åka på egen hand om man har mer tid.

Sammanfattiningsvis så skulle jag gärna vandrat mer i de Rumänska karpaterna (Fagaras verkar intressant). Förutom flyget bokade vi inget i förväg. Tågtidtabeller finns på http://www.cfr.ro/. Utanför tågstationen är det oftast stökigt och det är smidigast att med bestämda steg gå ett par kvarter från stationen innan man tar fram kartan. Vi bokade i regel biljetter nån timme innan avgång. Boende letade vi i regel upp via LonelyPlanet eller RoughGuides (se till att få senaste upplagan). Människorna är mycket trevliga och hjälpsamma, men engelskkunskaperna är ofta bristande framförallt bland den äldre generationen. Rumänska turistbyrån i Stockholm var hjälpsamma med att skicka brochyrer, bla en med lite vandringsleder.

God tur!
//Anders

Tack för tipsen!

Tack för bra tips och länkar!! Håller på att läsa in oss om de olika områdena nu. Vi har inte bestämt vilken del av Karpaterna det blir än, inte ens vilket land. Återkommer med mer frågor sen!

matslandgren; sa:
Rumänien anser jag har finast och mest varierad natur. Är det dit ni tänkt åka? De mest populära och lättillgängliga områdena (från Brasov) är Bucegi, Piatra Craiului och Ciucas. Där sover man dessutom i stugor. /.../ Om ni hittar ett område ni blir intresserade av så ger jag gärna tips på rutt.

Vi funderar nu på något eller några av följande områden: Bucegi, Piatra Craiului och Fagaras. Tar gärna emot tips på rutter i dessa områden! (Vi beräknar resans längd till ca två veckor, vi är båda vana att vandra, t ex Dolomiterna och Island.)

Hur är det med transporter mellan områdena - går det några bussar? Är tältning tillåtet? Ungefärligt pris på hyttorna? Och hur är möjligheterna att skaffa mat - finns det någon försäljning vid hyttorna?

Kommunikationerna från Brasov är bra. Stugorna är alltid bemanande och serverar varm mat. Priserna beror på standard, men alltid under 50 kr. Tältning inne i nationalparken är endast laglig på märkta platser.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
rakel Bränsle i karpaterna Trekking 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg