karbinpar

Jag ska börja med sportklättring men så småning om gå över till tradklättring

och jag ska köpa karbinpar nu men hur lång slinga ska jag ha? 11, 16, 21 eller 29 cm?

11 och 16 är ganska standard och går till nästan allt. Till sport kan du ha kortare, men till trad är nog 11 och 16 att rekommendera. Längre blir ganska dingligt att ha i selen.

När jag behöver en lång slinga brukar jag dela på karbinparet, dvs ta loss den ena karbinen, och sätta i en 60cm slinga istället. Viker du den dubbel får du 30. Slingorna brukar jag ha över ena axeln, det är mindre trassligt än att ha dom i selen. Vissa kör med 3-dubbelvikta 60 slingor i expressen (karbinparet) som då kan anpassas till olika längder, men jag tycker att det blir trassligt.
[Ändrat av Vandrare 2004-03-02 kl 14:34]

60 cm slinga och två karbiner

föredrar jag (trippelvikt). Skälet är att jag konstaterade att karbinpar var betydligt styvare, vilket jag anade spelade roll för om kilar floppade eller ej pga reprörelser.

På Rock and Ice hemsida (accidents) anser de att detta kan ha spelat roll vid Görans Kropps olycka.

Många erfarna klättrare jag känner använder dock karbinpar.

Styva slingor låter ju stabilt, men belastningen (påkänningen) i övrigt material samt i kil/spricka blir ju större. Är inte det dåligt? Eller var det just det som menades.

Jag uppfattade att styvheten var en fördel, men det kanske det är för att inte kilen ska "hoppa" ur??

Styvare = högre flopprisk

Borde det inte vara så att ju styvare (ofta en kortare quickdraw) en slinga är desto svårare har den att följa repet rörelser. Därmed är det troligare att belastningarna på säkringen kommer i lite mer olyckliga positioner, t.ex. inte alltid rakt nedifrån. En längre slinga ger då bättre möjlighet att följa reprörelser och möjlighet att minimera repdrag, något som är nog så viktigt vid längre repor.

För trad eller is kör jag nästan uteslutande med trippelvikta 60 slingor. Någon quickdraw får slinka med också, när leden så tillåter.

vänta lite...

christofferv; sa:

och jag ska köpa karbinpar nu men hur lång slinga ska jag ha? 11, 16, 21 eller 29 cm?

Ska BÖRJA med sportklättring!? Så småningom gå ÖVER till tradklättring!? Vänta lite... (vad blir det sen, 8000 meters toppar eller kanske frisolo?)

Spelar faktiskt inte någon som helst roll vad du köper för slingor idag, det är ändå dags att köpa nya när du är mogen för att gå över till tradklättringen.

(Ett bra TROLL faktiskt, gick nästan på det! :)

Styvhet i slingan

Ledsen om det var otydligt.

Som Brandmansmicke säger - styv slinga innebär att alla rörelser i repet fortplantas till kilen, vilket innebär att risken för att den lossar ökar drastiskt.

Vidare har du inte möjlighet att enkelt förlänga slingan, vilket medför ökat repdrag. Vilket i sin tur ytterligare ökar risken för floppade säkringar.

Alltså, sån stor skillnad är det inte på att lägga en 16, 21 eller 29 cm lång slinga. Ska du klättra sport till att börja med så köp 10 st 10cm-slingor. Sedan, när du ska börja klättra trad byter du ut hälften eller fler av slingorna till 60 cm spectra/dyneema-slingor som du har trippelvikta.

Då har du några 10 cm och några 20/60 cm som kommer att fungera i alla lägen tills du kommer ut på storväggar.

När du sedan vill sportklättra byter du bara tillbaka till dina 10 cm-slingor. Häpp!

Observera att det är viktigt att 60-slingorna är av spectra/dyneema, nylon blir alldeles för klumpigt.

Re: vänta lite...

Äh, du vet inte vad du snackar om, håll käften!!

kråkanhåkan; sa:
christofferv; sa:

Ska BÖRJA med sportklättring!? Så småningom gå ÖVER till tradklättring!? Vänta lite... (vad blir det sen, 8000 meters toppar eller kanske frisolo?)

Spelar faktiskt inte någon som helst roll vad du köper för slingor idag, det är ändå dags att köpa nya när du är mogen för att gå över till tradklättringen.

(Ett bra TROLL faktiskt, gick nästan på det! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pott Varför karbinpar mellan kil & rep Klättring allmänt 17
Danne W Karbinpar Klättring allmänt 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg