Karbinhaken brast

Trist...

Expressen har inte mycket koll. Oväntat? Nja....
Går nog att sälja några extra lösnummer på. Tyvärr dock dålig reklam för klättersporten.

/Magnus

Ännu tristare...

Magnus.Knecht@eom.slu.se; sa:
Expressen har inte mycket koll. Oväntat? Nja....Går nog att sälja några extra lösnummer på. Tyvärr dock dålig reklam för klättersporten.
..hmm... jag har läst tråden på cascadeclimbers.com och jag lade ut länken till Expressen därför att alla kanske inte orkar plöja igenom all engelsk text. Jag tycker att Expressen har täckt denna olycka bättre än Aftonbladet och varit sakliga i sina artiklar. Naturligtvis kommer man inte ifrån undertoner i vissa artiklar och att de skriver skriver för att sälja.
Att det var en brusten karbinhake som var orsaken till utgången av fallet är en förklaring som gör slut på många spekulationer.

Ser vi i det längre perspektiver var Göran mediahjälten och fick bra respons i pressen fram till att han skjöt isbjörnen. Då kom 'nöjesjägaren' Jan Guillou och kallade honom tjuvskytt och ekobrottsling. Sedan var det rullgardinen ner i svensk media, avunden och jantelagen fick fritt spelrum.
Jag vet inte varför Göran och Renata flyttade verksamheten till USA men media kan ha varit en av orsakerna. Lever man av att vara synlig i media och inte får en positivt bemötande så måste man göra något åt detta.

I går började jakten på Renata, i dag fortsätter den. Det känns inte bra, men så fukar det. Jag känner ännu större medkänsla med de anhöriga som inte lämnas i fred i sin sorg. // Roland

Vad jag vänder mej emot är att Expressen helt fokuserat på den trasiga karbinen. Jag har läst samtliga inlägg på cascadeclimbing och där är man fokuserad på varför ingen av fem säkringar höll. Karbinbrott har skett för, men i de fall jag hört om har nästa säkring stoppat fallet.
Jag hoppas utredningen av olyckan kan ge en bra förklaring (utöver att en karbin brast). En förklaring som kanske kan leda till ökad klättersäkerhet eller ökat säkerhetstänkande.

/Magnus

Magnus.Knecht@eom.slu.se; sa:
Vad jag vänder mej emot är att Expressen helt fokuserat på den trasiga karbinen. Jag har läst samtliga inlägg på cascadeclimbing och där är man fokuserad på varför ingen av fem säkringar höll. Karbinbrott har skett för, men i de fall jag hört om har nästa säkring stoppat fallet.
Jag hoppas utredningen av olyckan kan ge en bra förklaring (utöver att en karbin brast). En förklaring som kanske kan leda till ökad klättersäkerhet eller ökat säkerhetstänkande.
Tack för klarläggandet, jag är ingen klättrare och tänker inte spekulera i det jag inte har erfarenhet av. Jag har en mer medial vinkel på detta eftersom jag är medielärare. :-D // Roland

Sant den rätta frågan är hur alla säkringarna släpper, det har ju hänt förr att både första och andra säkringen går men den tredje eller fjärde tar fallet, lustigt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg