Kapell sluter inte tätt

Hej,


precis köpt en Prijon Seayak med ett Hiko Camel kapell och märker att när jag lutar och tar högt stöd så sipprar det in vatten mellan kapellet och sittbrunnssargen. Har sett till att kapellet sitter på så gott jag kan och även verifierat att det inte är kapellet själv som läcker, och det läcker in på bägge sidor oavsett vilket håll jag lutar åt. Har jag ett defekt kapell/sittbrunnssarg eller är det något annat lurt?

/Måns
 
Mina kapell läcker oxså om jag lutar ner skarven under vatten....

Så jag tror inte att det är fel eller reklamationsdax utan att det är så att du ställer väl höga krav, måhända skulle du ha en dvärgubåt?
//J
 
Köper du ett Prijon helneoprenkapell blir det definitivt tätt.
Men det kan vara ett smärre helsike att få på dom.
Dom är nämligen ordentligt tajta.

// Kristoffer
 
Hej,
stor sittbrunn och att få ett heltätt kapell är alltid ett problem. Det enda kapell jag har använt/testat hittills som inte släppt in något vatten alls längs sittbrunnsskarven är Reeds aquatermkapell. Och då har jag provat/använt både Palm, Snap Dragon, Artistic och Peak neoprenkapell.

Blir varmt om bålen när det är varmt men vill man ha ett riktigt tätt kapell så prova det!

/Rickard
 
Tätningslist på kajaken ?

Mitt kajakintresse började för över 20 år sedan med forskajak. Och då var Neoprenkapell tätast.

Kanske är det så att det mjuka gummit (neoprenet) tätar bättre mot sittbrunnssargen än galon och liknande.

Det är nog ingen tillfällighet att tätningen på bildörrar och mellan fönstren hemma är av gummi.

Så kanske någon fönstertätningslist under sargkanten kan hjälpa?

Per
 
Okej så även om nederdelen på kapellet som ju är den som ligger an mot sittbrunnsskarven är av neopren så kan man inte räkna med att det skall bli helt tätt?

/måns
 
Mitt kajakintresse började för över 20 år sedan med forskajak. Och då var Neoprenkapell tätast.

Kanske är det så att det mjuka gummit (neoprenet) tätar bättre mot sittbrunnssargen än galon och liknande.
Per

Är det inte snarare att neoprene är elastiskt vilket inte galon är? En extra kraftig gummikord som trycker mot en veckfriyta är bra förutsättningar för minimalt läckage.
 
Okej så även om nederdelen på kapellet som ju är den som ligger an mot sittbrunnsskarven är av neopren så kan man inte räkna med att det skall bli helt tätt?

/måns

förmodligen inte. I alla fall enligt min erfarenhet. Och som Brune skrev, de flesta tätningslister är gummiaktiga. Känn på ett aquatermkapell från Reed och jämför med neopren. Aquaterm känns som gummi och är verkligen heltätt. Men, som sagt - varmt runt bålen...
 
Oj vad fort ni skriver, jag hänger inte med

Jag gissar att det är neoprenets elasticitet som gör det möjlighet att få kapellet tätt mot sittbrunnssagen (inga veck).
Jag har nu ett ”galonkapell” och i och med att det blir småveck på kapellet mot sittbrunnssagen, så var min tanke att en tätningslist skulle kunna göra det tätare.

Runt 2 m av någon tätningslist är väldigt mycket billigare än ett nytt neoprenkapell och är enligt mitt förmenade värt att prova, om man vill försöka få det tätare utan att köpa ett nytt kapell.

Per
 
1A Kontakta försäljaren. Innan du tar hjälp av okända människor på Internet.

Neoprenkapell skall vara hyffsat täta. Dock är paddling en vattensport så lite vatten får man räkna med det skall dock aldrig strömma, forsa in vatten mer typ dunsta in. Se till att du blöter kanten på kapellet innan du tar på det. Och som sagt 1A först

Hans Friedel
 
Det är nog svårt att få det helt tätt på sidorna om du har en stor sittbrunnsöppning.

På min Inuk med en liten nästan cirkelrund sittbrunnsöppning tätar neoprenkapellet bra.

På den finska skönheten med mellanstor öppning så läcker det alltid in lite vid sidan om jag leker med roll och stöd. För att få det tätt fordras att det sitter spänt in mot sargen och utefter sidorna är det svårt att få det så spänt.
För att till viss del uppväga problemet att få det tillräckligt spänt på sidorna så har jag sett till att öka anläggningsytan mellan kapellet och sargen. Utmed kanten på sittbrunnssargen har jag limmat en karosserilist/kantlist (sådan U-formad list som bl.a. används i biltillverkning). Dels blir anläggningsytan större och dels så slits kapellen mindre i och med att kanten inte blir så skarp.
Det har fungerat bättre än tidigare ... men helt tätt blir det inte nu heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Kapell som läcker Paddling allmänt 2
friluftaren Pumphål kapell Paddling allmänt 5
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
PEUN Kapell till Capella Paddling allmänt 0
Spinspider Kapell - neopren eller nylon? Paddling allmänt 17
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Skattletaren Kajak kapell Paddling allmänt 4
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
taegu Kapell Paddling allmänt 4
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Boel Olin kapell P&H Sirius Paddling allmänt 4
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
bogart sy kapell? Paddling allmänt 16
gnolen Vilket kapell?? Paddling allmänt 10
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
aurba Kapell Paddling allmänt 6
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
knatte Sittbrunns kapell vattentäta? Paddling allmänt 1
kajakmicke Mer läckande kapell... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Läckande kapell! Paddling allmänt 2
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
Hutt Varning-Kanuk kapell Paddling allmänt 0
pby Läckande kapell Paddling allmänt 1
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Hellmansö Kapell i Gore-Tex? Paddling allmänt 1
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
larz Är det obligatoriskt med kapell? Paddling allmänt 4
jaketoad Kapell Paddling allmänt 0
mielo Kapell med blixtlås...? Paddling allmänt 0
XLF Kapell Paddling allmänt 5
Läckande kapell Paddling allmänt 2
Kapell Paddling allmänt 0

Liknande trådar