Bara Tänd(vätska)
Jag har kört köket på Tänd, vilket är mindre effektivt än Statoil Blå. Det gäller dock även i ett XGK så även här vinner mit KAP-kök i koktid. Eftersom Tänd är lite orent kan det vid sällsynta tillfällen (för dålig förvärmning) bli en tunn sothinna. Även detta gäller för mitt XGK.
När det gäller körbarhet på bensin har jag själv träffat användare som säger att köket går bra att köra på bensin (med Optimus bensinmunstycke för Explorer). Jag har också hört att KAP-köket skall vara något snabbare än Optimus motsvarande konstruktioner, under förutsättning att köket körs på fotogen eller miljödiesel. Vad jag hört stämmer bra med det som Peter Ask skriver i sitt inlägg nedan. I ett annat (?) inlägg preciserade sig Peter och sade att vissa KAP-kök kräver en viss tillpassning av bensinmunstycket för att passa perfekt i KAP-brännaren, men att effekten fortfarande var god med bensin.
Eftersom jag (ännu) inte provat med bensin vet jag inte om detta gäller just mitt KAP-kök. Det bör dock vara säkert att hävda att ett KAP-kök under alla förhållanden kan köras på bensin, även om optimalt resultat nog förutsätter fotogen (eller miljödiesel).
Nu tycker jag i och för sig att några sekunder hit eller dit vid uppkok är ganska ointressanta. Det blir kanske någon deciliter mer eller mindre bränsle på en 10-dagars tur, en variation i bränsleåtgång som lika gärna kan uppstå genom t. ex. dåligt väder eller behov av torkning m.m.
Det enskilt starkaste skälen för mig när jag valde KAP-köket framför Explorer var 1)kvalitétskontroll; Gunnar Finn konstruerar och sätter ihop köken själv och har gjort det i närmare 20 år, 2) hanterbarheten, brännaren får plats inuti Trangiaköket till skillnad från Explorer, brännaren har en fiffig förvärmningsränna som underlättar tändning av förvärmningsbränslet.
Jaha, detta blev lite långrandigare än jag tänkt mig. Hoppas du fick svar på din fråga,
M V H
Johan