Kanske off topic men ändå...

Hejsan,

Blev påkörd av en bil i fredags. Tyvärr kom jag farande på min en vecka gamla cykel. Den blev delvis skadad. är osäker på hur illa det är med den. Mig veterligen så rök båda däcken en pedalarm + att det blev ett jag i ramen.

Katastrofen är inlämnad på verkstad så jag ska slippa se eländet. Men nu blir det ju en del pyssel med försäkringar osv.

Hels av allt vill jag ju få en helt ny cykel eftersom den i praktiken var helt nu. och det nu blivit synliga skador i ramen. Det är första gången jag råkat ut för något sådant här så jag har ingen aning om hur man ska göra. Vad kan jag få ut på försäkringen.

Tilläggas kan att jag är helt oskyldig i sammanhanget.
+ att jag klarade min med en volt lite stjärnor framför ögonen och rejäla blåmärken på benen.

Den andres försäkring !

Låter som om det är den andre (den som körde på dig) som skall betala självrisk och dyl. Helt klart är att du skall ha en ny cykel iallafall.

Men...

Hur motiverar man för försäkringsbolaget, i det här fallet folksam, att det är en ny cykel som gäller och inte bara en reparation.

Jag pratade med dem och de sa att om de kostar mer att laga än få ny cykel så blir det en ny cykel.

Min cykelreparatör verkar inte heller veta...

Bedömningsfråga

catalina76; sa:
Hels av allt vill jag ju få en helt ny cykel eftersom den i praktiken var helt nu. och det nu blivit synliga skador i ramen. Det är första gången jag råkat ut för något sådant här så jag har ingen aning om hur man ska göra. Vad kan jag få ut på försäkringen.

Bra att det gick bra med det viktigaste, dvs du. Cykel går att ersätta, men kroppsskador är värre.

Först och främst, är skadorna på ramen allvarliga? Eller är det bara repor i lacken? Du förstår nog vad jag menar.

Det du måste göra är få skadorna på cykeln bedömda och att en fackman intygar att skadorna på ramen är så allvarliga att de äventyrar konstruktionen hållbarhet.

Det du också måste göra är att prata med handläggaren på försäkringsbolaget, och du måste prata mycket med dom. Förklara hur dåligt du mår efter olyckan, att du inte kan lita på cykeln nu när det blivit sådana skador i ramen och så vidare.

/Mattias

Såhär kan du göra

Jobbade förr i tiden i en cykelaffär och då gjordes det ungefär såhär (skiljer sig då och då) + några tips till dig.

1. Prata med motparten som körde på dig, förklara att han/hon måste anmäla detta till sitt försäkringsbolag, samt att du har krav på personen som körde på dig
2. Kontakta försäkringsbolaget själv och förklara att du lämnat in cykeln till cykelrep XX. Många cykelhandlare är sedan tidigare godkända som "skadereglerare" och deras ord gäller när din cykel skall repareras/bytas ut.
3. Be cykelhandlaren komma med ett utlåtande (när fått ok från försäkringsbolagets handläggare) om kostnad för att laga cykeln (om det är möjligt) som sänds till handläggaren på försäkringsbolaget. Viktigt är att handlaren värderar skadorna och skicket ordentligt, du skall ju ha en cykel som motsvarar skicket innan krocken. Ev mindre skönhetsfel kan du dock tvingas acceptera, dock skall du inte acceptera funktionsfel såsom sprickor i ram och hjul eller lagerskador, så skall du ha en ny.
4. Tjata på ett rimligt sätt på försäkringsbolaget
5. Du skall inte betala en krona, + du skall ha ersättning för ev. sjukvårdskostnader

Lycka till!

Peter

catalina76; sa:
Hels av allt vill jag ju få en helt ny cykel eftersom den i praktiken var helt nu. och det nu blivit synliga

Här har du problemet. Det är upp till dig att bevisa i vilket skick cykeln var när du blev påkörd.

Sen är det enda du kan kräva att du får tillbaka en cykel som är i samma skick.

Jag är dock väldigt tveksam till om ett försäkringsbolag betalar ut ersättning för en helt ny cykel. De kommer i såna fall att du skall sälja din kvaddade cykel och sen får du eventuellt mellanskillnaden.

Då måste du dock kunna visa att inga delar av den gamla cykeln är i sån skicka att de kan användas. Det är ju så att det är ju oftast dyrare att köpa en cykel i delar än helt ny, så om alla dyra delar måste bytas kan det vara billigare för dem att ge dig en ny cykel.

Ålder och slitage

Gäller inte samma regler som hur man räknar ersättningsvärde vid stulen cykel? Så har Trygg Hansa i alla fall. Två första åren får man tillbaka 100% av värdet om cykel blir stulen.

Kanske att det är lite annorlunda när man blivit påkörd, men rimligen så borde dom gå på ålder och "troligt slitage" på cykeln när dom räknar värde på den.

En cykel som är 6 månader "bör" ju vara i ganska bra skick, medans en cykel som är 5 år inte alls betingar samma värde...

/Mattias

Skillnaden mellan att cykeln blir stulen och att du blir påkörd är att i det första fallet är det din cykelförsäkring som ersättningen kommer från och i det andra fallet är det bilförarens trafikförsäkring.

När det gäller stöld så gäller väl också de klassiska aktsamhetskraven?

För försäkringsbolaget handlar det om att hitta billigaste sättet (för dem) att ersätta skadan utan att samtidigt ge dig nåt extra (för börjar de göra det så lär bedrägerierna öka drastiskt). Även om cykeln nu blivit rejält kvaddad finns det antagligen rätt många delar på den som som är fullt användbara och i nyskick. Värdet på de delarna måste ju komma antingen försäkringsbolaget eller cykelns ägare tillgodo. Försäkringsbolaget är nog inte så pigga på att försöka kränga cykeldelar för att få in pengar för dem så alltså är det bästa för dem om de delarna kan användas vid reparationen av cykeln.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg