Kanske inte så dumt

I ett inlägg under rubriken "Rutter i Vistan" för ett par dar sedan skrev jag en del om eMap. Jag har både en eMap och en Legend, och i veckan har jag kört genom Sydsverige med eMappen laddad med 32 MB Metroguide Europa. Då rymdes södra Sverige upp nästan till Stockholm.

Eftersom jag inte hade tid/lust att ladda in nya kartor i eMappen när jag skulle fara upp till Roslagen i morse tog jag Legenden istället. Det är en enorm skillnad att använda den jämfört med Emap. Man ser ju nästan ingenting för att allt är så smått på Legenden!

Jag laddade just in nya kartor i 32 MB-kortet till eMap via USB-läsaren. Det var 30,7 MB kartor, och det tog 2:45 minuter totalt. Då använde datorn (500 MHz Celeton-notebook) ca 1 min till att förbereda kartorna, ca 1 min för själva överföringen samt slutligen ca 45 sek för efterkontroll. Att ladda 128 MB borde rimligen ta ca fyra gånger så lång tid med en lika snabb dator. Med en snabbare dator borde förberedelsen gå proportionerligt snabbare, medan resten säkert begränsas av USB-specen.

Anders
 
Skulle ha varit ett svar

Inlägget ovan skulle ha varit ett svar på inlägget "Sälja Legend, köpa eMap". Men jag var fumlig, så det blev en ny rubrik istället.

Anders
 

Liknande trådar