Kanotvagn

Nja, det beror ju lite på användningsområdet. Den där lär du inte få ned i packutrymmet på en kajak, vilket är ett av mina krav.

/Mats

Köpte en lätt vagn av Trapper för ca 10 år sedan. Bort med ett par sprintar så kan man dra bort hjulen och sen en ratt så lossas axeln från aluplåts-v:et. Fast det behövs inte för den går ner i akterstuvem på Commandern utan att montera isär den...

Bilagor

• P7180003.jpg
    P7180003.jpg
    72.9 KB · Visningar: 5,121
Om man ska frakta sin packning också...

...så bör man nog anpassa vagnen så man sprider lasten ordentligt. Bara kanoten väger ju inte så mycket men det brukar vara en massa andra saker i kanoten. Höga punktlaster på skrovet i kombination med lite guppig väg är inte så bra.

thomas

Så sant. På de typerna av vagnar jag har visat här tänkte jag ha 50 mm breda band från skena till skena för att anpassa vagnen för en faltkajak.

/Mats

Vill

understryka att modellerna med längsgående skenor t ex VKVs ger hög punktlast. Räcker att packremmen slackar och man kör över nån ojämnhet på en stig för att hela belastningen kommer på endast två punkter och med hög kärra kan det till och med bli en hävstångseffekt.

Min surfbrädas skrov sprack där skenan slutade och surfbrädan väger inte så mycket. Inte kul och min surfbräda i nån sorts ABS-plast vet jag inte hur jag skall laga permanent. Har bytt textiltape varje gång jag använt brädan.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg