Kanotreperation vanlig dödsorsak?

Under en helg för ett tag sedan stod jag utomhus och lagade en böldpestskada. Efter att slipat ner vad jag skulle så tvättade jag av allt med ammoniak. Runt och in i hinken som jag hade ammoniaklösningen i flög tre getingar som var mer än lovligt intresserade av denna starka och illaluktande lösningen. Vilket ledda till att alla så småningom drunknade. Inte nog med det. När jag sedan blandat glasfibermassan, som också har stark kemisk lukt, lockade den till sig två stora spyflugor. Dessa var så pass närgångna med glassfibermassan att jag fick rädda dem ett par gånger innan de var rent nerkletade på fötterna och inte längre kunde röra sig. Även här ledde det till de drogtörstande djurens död.

Vilken konstig värld vi lever i

/g

Hutt; sa:
Du har möjligtvis inte testat själv? Kanske kan det vara en intressant upplevelse :)

/Hans

Visst testade jag själv (ofrivilligt) under arbetets gång. Fick i mej massvis av ånger. Men det ledde bara till huvudvärk :(

/göran
som slarvar med andningsskydd men fortfarande lever

Illasinnade småkryp

En gång när jag målat en Motocross-ram, såg jag att massa små flugor tävlat i att gå så långt som möjligt i färgen innan de fastnade och dog. Kul för dom, men inte så snyggt med fotspår och döda flugor i lacken.

Re: Illasinnade småkryp

Vandrare; sa:
En gång när jag målat en Motocross-ram, såg jag att massa sm?flugor tävlat i att g?s?långt som möjligt i färgen innan de fastnade och dog. Kul för dom, men inte s?snyggt med fotspår och döda flugor i lacken.

Jag kaenner igen det. Jag maalade (inte lackade) om en bil och fick paa saa saett en hel del flugor som satte sig i faergen. Vid andra ommaalningen syntes inte flugorna mer men det blev inte saa jaemnt. Maalningen av bilen blev inte snygg men baettre aen innan. Det tar bara 30 min att maala om en volvo om man anvaender roller :)

/Stellan

Djurdödaren igång igen

Säkert många som undrar varför det är så ont om flygmyror i Malmötrakten. Då ska ni få en förklaring på saken:)
Nu har jag nämligen kommit igång med nya reparationer igen. Efter att stående på en gräsmattan där hemma lagat en större skada med ett par lager glasfiberväv och ”massvis” med polyestergojja börjar det komma upp flygmyror från ett par hål i marken runt om mig. ALLA myror som kommer innom ca en meters avstånd från lagningen faller döda ner på bumsen. Och det var många, hela det lagade partiet och gräset runt mig är rent svart av döda myror.
Lagningen blir trots allt bra och myrorna hann inte fastna innan det hela torkat. Tur för mig men mindre tur för dem. Samvetet har dock fått sig en rejäl törn.

/g

har du bild på det?

Låter helt vansinnigt att de små krypen blir så lockade av golukten, och när de väl kommer fram dör de. Lägg in en bild på ditt fotoalbum vetja

Re: har du bild på det?

Kajakob; sa:
Låter helt vansinnigt att de små krypen blir så lockade av golukten, och när de väl kommer fram dör de. Lägg in en bild på ditt fotoalbum vetja

Tror inte att det var lukten som lockade upp dem. Möjligvis har den irriterat dem så att de var tvugna att ta sig upp.
Mest troligt är väl att det var en ren slump att de kom upp just när jag var färdig med arbetet. (Jag har sett att de har varit på gång på andra ställen också). Och när de väl var uppe så möttes de av en obehaglig överraskning.

Några bilder har jag inte tagit. Visst tycker jag det är roligt att fotografera djur, men då ska det vara levande.

/g

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg