Kanotkärra till cykel

Då jag inte har någon bil har jag börjat att funderat på om det inte skulle gå att frakta en kanot på en kärra efter cykeln. Hittar inget på nätet om kärror avsedda till ändamålet. Någon som vet?
Det borde väl inte vara helt omöjligt att själv bygga en nu i vinter. Kanske är det någon som har tips om bygget eller rent av har någon ritning på ett dyligt projekt?

/g

Tack ska ni ha. Förstår inte att jag har missat allt det här. Det verkar ju fullt möjligt att både tillverka samt att cykla med den. Har redan fått ett par idéer. Då har jag lite att pyssla med i vinter.

/g

Nya kärror, nya ritningar

Hej!

Kul att det finns fler galningar än jag själv... som blockerar vägarna med långsamma cykelvagnar.

Jag håller just på att tillverka två nya cykelvagnar (en till mig själv, en till kvinnan i mitt liv) inför en planerad expedition kommande sommar. Det blir en förbättrad och förenklad variant, jämfört med mina tidigare vagnar. Basen är dock fortfarande 28" cykelhjul och en packe vinkeljärn.

Om du bara tålar dig någon dag, ska du få de nya ritningarna. De finns, men ska kompletteras och omvandlas till PDF, osv.

"Cykeln ger själen vingar" skrev Sven Lundin, numera Sven Yrvind. Det gör ju kajaken också, och kombinationen är fantastisk!

hälsningar
Jens

Re: Nya kärror, nya ritningar

kajaken@yahoo.com; sa:
Kul att det finns fler galningar än jag själv... som blockerar vägarna med långsamma cykelvagnar.

Jag håller just på att tillverka två nya cykelvagnar (en till mig själv, en till kvinnan i mitt liv) inför en planerad expedition kommande sommar. Det blir en förbättrad och förenklad variant, jämfört med mina tidigare vagnar. Basen är dock fortfarande 28" cykelhjul och en packe vinkeljärn.

Om du bara tålar dig någon dag, ska du få de nya ritningarna. De finns, men ska kompletteras och omvandlas till PDF, osv.

hälsningar
Jens

Hej Jens
Jag ser fram emot att ta del av de nya ritningarna du håller på med. Lägger du ut dem på nätet? Annars hade jag varit tacksam om du mailade mej dem. Men det är säkert fler än jag som är intresserade.

Du skriver att du tycker det är kul att det finns fler galningar än du själv... som blockerar vägarna med långsamma cykelvagnar. Jag kommer då att tänka på det här med att det blir en väldigt stor vändradie med kärran, hur man än konstruerar den. Vet du eller någon annan om det är tillåtet att cykla med dem? Vad finns det för regler som gäller?

/g

Svaret på det trafiktekniska blir inte tvärsäkert men jag har mycket svårt att tro att det inte är tillåtet att dra en kanot efter cykeln. Sedan finns det säkert svepande formuleringar om att man ska vidta åtgärder för att detta kan ske på ett säkert sätt osv. Detta ligger säkert likafullt i ditt eget intresse, och utöver att man inte vill riskera att tappa släp eller kanot så innebär väl detta främst att man ser till att man syns ordentligt, särskilt i mörker.

För transport av långa föremål såsom kanoter eller båtmaster med personbil så gäller att ekipagets längd ej får överstiga tjugofyra (24) meter. Detta oavsett om man har lasten på taket eller på släp.
Naturligtvis finns en viktbegränsning för hur mycket du får transportera på taket, samt att man måste ha flaggor och lampor beroende på situationen.

En gissning är att cykelekipaget inte heller får vara längre än 24 m...

Vägverket har en hemsida (underrubrik "Trafikenheten"?) med mycket upplysningar om trafikregler.

Här är ritning

I och med att du tog upp ämnet, fick jag göra klart ritningen med detsamma... Den är nu utlagd på Tjörns Kajakklubbs hemsida, http://hem.passagen.se/tjornkajak/dokument.html . Bara att hämta och öppna med Acrobat Reader.

Ritningen kommer att kompletteras med kopplingen kajak/cykel, samt dessutom med bilder, när jag byggt färdigt. Men det har jag alltså ännu inte... Hoppas på att vara färdig före jul.

Om det lagliga: Jovisst får man ha släpvagn efter cykel. Jag brukar hänga på en sådan där traktortriangel, men det är nog rent formellt inte nödvändigt. Däremot måste man självklart ha lyse, om man ska cykla efter mörkrets inbrott. Reflexer är nog tvunget även dagtid, om jag inte minns fel.

När man svänger, åker naturligtvis kajakens akter ut åt andra hållet, ganska mycket. Så det gäller att inte svänga in på en sidoväg, när en bil just ska till att passera bakifrån... Man får helt enkelt vara uppmärksam och låta trafiken passera innan man svänger.

hälsningar
Jens

Re: Här är ritning

kajaken@yahoo.com; sa:
När man svänger, åker naturligtvis kajakens akter ut åt andra hållet, ganska mycket.
hälsningar
Jens

Hej
Har du testat hur långt bak på kajaken det är optimalt att sätta vagnen? Hjulen längre bak minskar ju det ovan nämnda problemet. Å andra sidan genar vagnen mer i själva svängen, och cykeln får också bära mer av vikten.

/Hans

Re: Re: Här är ritning

Hutt; sa:
kajaken@yahoo.com; sa:
När man svänger, åker naturligtvis kajakens akter ut åt andra hållet, ganska mycket.
hälsningar
Jens

Hej
Har du testat hur långt bak på kajaken det är optimalt att sätta vagnen? Hjulen längre bak minskar ju det ovan nämnda problemet. Å andra sidan genar vagnen mer i själva svängen, och cykeln får också bära mer av vikten.

/Hans

Det bästa borde väl vara om man sätter vagnen så att kajaken har jämnvikt på själva vagnen och inte belastar cykeln med sin vikt. Men för svängens skull borde det ju klart vara lättar att ha kontroll på fordonet ju längre bak hjulen sitter. Det är väl bara att prova sig fram.

/g

Re: Re: Re: Här är ritning

strand; sa:
Hutt; sa:
kajaken@yahoo.com; sa:
hälsningar
Jens

Hej

/Hans

Det bästa borde väl vara om man sätter vagnen så att kajaken har jämnvikt på själva vagnen och inte belastar cykeln med sin vikt.
/g

Mitten av kajaken är inte självklart bättre. Man måste ta med de dynamiska krafterna i beräkningen. Lasta ett bilsläp så att det balanserar jämnt över hjulen får du se hur bilen beter sig. Likaså kan bilen råka ut för wobbel om man lastar tungt i enbart i båda ändar av släpet. Borde gälla för kajak och cykel också.
Jag tror att man kan lägga ca 15 kg på cykeln utan problem. Det gäller bara att få till ett fäste som håller.

/Hans

Re: Re: Här är ritning

Hutt (Hans Utterberg) skrev:

/Hans

Jag placerar kajaken med dess aktra skott precis över vagnens aktra skrå, för att bäst ta upp lasten. Det innebär också att den balanserar rätt bra, lätt tryck på cykeln.

Jens

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flying_c Gummilist till Jofa kanadensare? Paddling allmänt 7
HjalmarGL Rottnan, södra delen till sjön Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 8
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg