Kanotist räddad i Båtfors naturreservat

En kanotist som varit strandsatt på en ö i Båtforsens naturreservat.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kanotist-raddad-med-helikopter
http://www.unt.se/tierp/forsvunnen-kanotist-hittad-vid-liv-1915983.aspx

Paddlade förbi där ensam i våras med över 50 cm högre vattenstånd än normalt. Spännande. Ett misstag och artikeln skulle varit från maj. Killen hade gjort upp eld och klarat sig ganska bra. Det visar hur viktigt det är att ha det mest nödvändiga på kroppen om man förlorar båten. Kompass, kniv, tändstickor, första förband, lite energi, mobiltelefon.

Om du som räddades läser, skriv gärna lite om olyckan. Kan vara bra att se vilka lärdomar vi kan dra.

Fick precis veta lite mer detaljer om detta, och vad det verkar som så har kanotisten gjort allt rätt och hade även förberett för röksignal. Räddningstjänsten larmades kl 9 på lördagen, kl13 lyfte helijoptern och det tog bara några minuter innan han var funnen. han var tydligen vid hott mod och har gjort allt man ska vid sådan här situationer.

Ska se om jag kan få lägga upp texten som skrivits om vad som hände.

Gissar

att flödena varit rätt höga. Hamnade han under ett träd eller var det något annat som välte kanadensaren?

Thure

Intressant. Det sägs ju att man inte ska ge sig ut ensam, men ensamturen lockar. Då är det än viktigare att man tänkt efter innan. Vad gör jag om ..... händer? Här verkar det som om han tänkt igenom olika scenarion bra. Möjligen kunde mobilen vattentätt packat på kroppen kortat ö-livet. Om där finns täckning. En mobil är ändå bara en bonus. Ingen ersättning för färdmeddelande, dead line och kunskaper i nödfallshantering.

En lärdom till alla som är ensam på färden, tänk efter före.

Thure: Behövs nog bara forsarna i sig. En del har ganska intressanta motvallsvågor.

Forspaddling är en lagsport två duger i nödfall annars är det minst tre som gäller. Just nu är det extremt höga flöden, Forsar bildas på ställen där annars inte brukar vara. Det är en stor kraft i strömmande vatten

Hans Friedel

Att kunna göra upp eld, även om man tappat bort en stor del av utrustningen är viktigt. Jag har provat att ofrivilligt vinterbada, då var det också bra att kunna göra upp eld.

Jag tänker inte tjata om torrisens förträfflighet i alla lägen men jag har faktiskt sovit på en mjuk mossbädd under en gran med den istället för att slå upp tältet. Funkade ypperligt trots regnväder på natten.

Att kunna göra upp eld, även om man tappat bort en stor del av utrustningen är viktigt. Jag har provat att ofrivilligt vinterbada, då var det också bra att kunna göra upp eld.

Ett par tändare i varsin liten ziplockpåse tillsammans med torrt tände och en liten vass fällkniv i en tjockare ziplockpåse i innerfickan eller flytvästen är en skitbillig och helt funkis lösning när det går åt pipsvängen. Oftast är det dom billiga och enklaste lösningarna (som man helt förbiser) som funkar när det krisar.

Skönt att det gick så bra.

Jag brukar alltid preppa så att jag har "det kritiska" på kroppen/i flytvästen om jag skulle tvingas lämna kajaken. Har en helt vattentät låda för nycklar, mobiltelefon, extra mobilbatteri, extra GPS-batterier, plånbok, tändare, första hjälpen och diverse annat som förvaras i den stora ryggfickan på flytvästen. Fällkniv, signalhorn, kompass, GPS sitter också fast i flytvästen med remmar. Samt att jag alltid har en liten flaska vatten och nötter, powerbars etc i någon framficka.

För övrigt, rekommenderar det lilla signalhornet från Clas Ohlson, 20 kronor bara och det har en mycket imponerande volym, som en Vuvuzela minst.. http://www.clasohlson.com/se/Signalhorn-Honky-Horn-Marifix/Pr348802000 .

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Disco-Kaj Kanotist nominerad till Jerringrpiset Paddling allmänt 5
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg