Kanothjälte?

I helgen var jag på Revsudden (ca 2 mil N om Kalmar), när det i lördags kväll kom en kille i en kanot (typ Kanadensare) paddlande och frågade ifall han kunde få sätta upp sitt tält över natten nere vid stranden. Självklart sa vi och undrade vad han var för en. Det visade sig att han var från Österrike och hade paddlat därifrån på kanaler och floder upp till Holland, rundat Danmark och paddlat runt Södra Sveriges kust och var nu på väg norrut mot Stockholm och Gräsö.

Hör och häpna men hans mål var att försöka nå St Petersburg via Åland! I en kanot, med packningen i en rygga liggandes i mitten, utan något som helst kapell eller regnskydd. När han paddlade iväg i söndags morse hade han varken flytväst, något på huvudet eller solglasögon. Vad säga?

Ser ni en skäggig kille i en turkos kanot med en Schweizisk flagga målad frampå så ge honom lite glada hejarop, något säger mig att han kan behöva det. Jag själv vet inte om jag skall tycka att det är fullkomligt idiotiskt eller fullständigt fantastiskt. Jag håller iallafall tummarna att han lyckas, han har ju trots allt klarat sig än så länge.

//Jepa

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg