Kanotguiden-Hur tillförlitlig?!

Var i helgen och paddlade i Vättlefjäll strax norr om Göteborg efter att ha läst om området i Kanotgiuden. Där går att läsa att det inte skall vara några som helst lyft mellan sjöarna. Redan efter första sjön kom vi till ett lyft på 400 m. Det visade sig sedan att det bara var två av sjöarna som var sammanlänkade med kanaler. Lite trist när vagnarna lämnats hemma... Är det någon som har fler erfarenheter efter att ha paddlat i något av områdena som finns med i Kanotguiden? Hur mycket stämmer egentligen?

Oj då...

redan i början av juli efter en regnmässigt katastrofal vår och försommar...??? Skörden ruttnar på de vattensjuka markerna i Västsverige, och det är ju inte så att vattnet håller sig på land. Dräneringarna har aldrig fungerat så bra i Sverige som nu (vilket i sig leder till andra problem).
Det är väl OK om en del hänvisningar ibland bara gäller våren och att samma vatten ej är paddelbara någon månad senare. Men nu är det ju fortfarande HÖGVATTEN överallt.
Dåligt av Kanotguiden.

/Lasse

Var i helgen och paddlade i Vättlefjäll strax norr om Göteborg efter att ha läst om området i Kanotgiuden. Där går att läsa att det inte skall vara några som helst lyft mellan sjöarna. Redan efter första sjön kom vi till ett lyft på 400 m. Det visade sig sedan att det bara var två av sjöarna som var sammanlänkade med kanaler. Lite trist när vagnarna lämnats hemma...
Nu ska jag inte argumentera i sak, men vagn har du väl måttlig nytta av där? Första lyftet går nog bäst om man bär och inte använder vagn. De andra lyften är ju bara 5 meter, över vägbankar. Möjligt att man kan ha nytta av vagn om man ska till Trollsjön + Björsjön, det har jag inte provat.

Men kanalen är så fräsig att den är värd det lilla lyftet :)

Hmm.. var ni i Surtesjön/Skyrsjön/St Kroksjön förresten, eller fattar jag fel?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zealot Nya kanotguiden Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg