Re: Du kan vara lugn
skrev:
Du kan ha båten i hela vintern. Har du en köladbåt så kan den stå i flera år. Det är ett Svenskt fenomen att ta upp båtarna varje år. Jag har flera segelbåtar och tar upp dem vart 5e år för att lägga ny färg. Således går det toppen bra var du en befinner dig i vårt avlånga land.
LYCKA TILL
Hmm, är det inte ett faktum att båtar i medelhavet
har kortare livslängd pga det varmare vattnet
och dom konsekvenser detta har för böldpestensspridning
i laminat? Har bestämt för att jag har läst i kryssarklubbenstidning om detta. Man låter ju inte båtarna ligga i vattnet året om där heller.
Sen att båtar i sverige tas upp varje höst har iofs
en naturlig bakgrund då vatteninträngningen i träskroven blir alltför stor och sönderfrysning av träet är ett faktum. När plasten kom som en gudasänd gåva trodde många att plast inte släpper in vatten alls
idag vet vi bättre, gelcoat släpper in vatten och får det vattnet frysa ajaj. Böldpest är inte så roligt det heller fast man kan säkert ha båten i skandinaviska vatten några år utan torkning innan något syns, tyvärr har det gått långt när böldpesten blir synlig för blotta ögat.
Se till att du har cirkulerande vatten så isen
inte tar den, kolla alla genomföringar du vill inte spränga ventiler eller slangar. Epoxibehandla gärna botten för minska vatteninträngning och ta ändå upp båten med något års mellanrum för urtorkning av skrovet.
Detta är bara mina tips och kanske helt saknar relevans
i ditt sammanhang, använd sunt förnuft och gör inget överilat.